Reipas kävely kohottaa peruskuntoa

Kävelystä olen kirjoittanut jo aiemmin, mutta nyt täytyy palata aiheeseen, sillä kävely ja sauvakävely ovat kokeneet uuden tulemisen. Kun ei toistaiseksi ole mahdollista harrastaa monipuolisesti liikuntaa, yksi ja toinen on ottanut kävelysauvat esiin ja löytänyt retkipolut. Uutta on kuitenkin, että useampi kuin ennen myös tervehtii muita liikkujia, vaikka eivät olekaan tuttuja. Tämä lienee uutta yhteisöllisyyttä, kun samoilemme maastossa ylläpitämässä omaa hyvinvointiamme tavallaan pakon edessä.

Sosiaalinen eristäytyminen tuntuu varmaan jo nyt viikkoja kestettyään monen mielestä raskaalta. Onneksi on kuitenkin mahdollisuus ulkoiluun, sillä liikunnan tiedetään vähentävän stressiä ja muita tunne-elämän häiriöitä. Myös Käypä hoito -suosituksessa mainitaan, että kohtalainen määrä liikuntaa edistää mielenterveyttä ja torjuu masennustilan kehittymisen vaaraa.

Kävelyn sanotaan olevan paras tapa kohottaa peruskuntoa. Kävelyn aloittaminen on myös helppoa, sillä välttämättä ei tarvita mitään lisävarusteita. Jo puolen tunnin lenkki useana päivänä viikossa vaikuttaa myönteisesti. Tällainen säännöllisyys on myös hyvä keino painonhallintaan, etteivät nämä poikkeusolot rupea lisäämään kiloja.

Kävelyllä on suoria vaikutuksia terveyteen. Esimerkiksi monet selkävaivat katoavat säännöllisen lenkkeilyn avulla. Kävely vahvistaa sydäntä ja verenkiertoelimistöä, lihaksia ja luita. Myös veren sokeri- ja kolesteroliarvot pysyvät kurissa, ja niin pystytään ehkäisemään sairauksia.

Moni haluaa seurata lenkkeilyään erilaisten rannekkeiden tai muiden mittareiden avulla. Orjallisesta 10 000 askeleen saavuttamisesta ei kannata tehdä itselleen stressiä. Jo 6000 askeleen ottaminen päivässä riittää, jos kävely on riittävän reipasta. Olennainen asia on, että liikuntasuoritus saa aikaan hengästymistä. Lisäksi kävelyt voi tehdä pätkissä, vaikka 15 minuuttia kerrallaan. Mukana on tietysti silloin myös hyötyliikuntaa.

Tarkkoja rajoja ei pystytä nykytiedoilla oikein sanomaan, sillä erilaiset sairaudet ja erilainen kunto vaikuttavat paljon asiaan. Huonokuntoinen saa esimerkiksi jo 6500 askeleen ottamisella päivässä hyötyä terveydelleen, ja tämä määrä saattaa helposti tulla aivan kotiaskareissakin.

Kävelyn hyviä puolia voi tietysti luetella monia, mutta ainakin se on maksutonta ja piristää mieltä, kun valitsee mieleisen reitin. Monesti kävely myös tuo mieleen uusia ideoita tai ratkaisun johonkin mieltä askarruttavaan asiaan. Jos haluaa käyttää kävelylenkin monipuolisesti hyväkseen, voi kuulokkeiden avulla kuunnella jotakin vierasta kieltä. Tutkimus on osoittanut, että kävellessä aivot toimivat tehokkaammin kuin esimerkiksi istuessa ja niinpä asioiden oppiminen helpottuu.