Myönteinen ajattelu lisää onnellisuutta

Suomi on YK:n onnellisuusraportin mukaan jo kolmatta vuotta peräkkäin maailman onnellisin maa, halusimmepa sitä tai emme. Kaikki Pohjoismaat sijoittuivat seitsemän parhaan joukkoon. Raportin kokoajiin kuuluva John Helliwell sanoo, ettei onnellisilla ihmisillä välttämättä ole korkein hymykerroin. Tästä luulisi monen suomalaisenkin olevan samaa mieltä, vaikkakin jokaisen onnellisuusraportin julkaisemisen jälkeen seuraa suomalaisten vänkääminen. Väärin raportoitu, väärin tutkittu, ilmoittavat monet suomalaiset kannakseen.

Jätetään raportti arvostelijoiden retosteltavaksi ja kysytään mielipidettä onnellisuudesta antiikin Rooman ajan valtiomieheltä ja filosofilta Senecalta (noin 4 eKr-65 jKr). Hän on tästä aiheesta kirjoittanut paljonkin, tässä pari irrallista lainausta:

Ei kukaan voi olla onnellinen olematta terve, eikä sellainen voi olla terve, joka tavoittelee vahingollista eikä parasta. Niinpä onnellinen on se,  jolla on hyvä arvostelukyky. Onnellinen on tyytyväinen siihen, mitä hänellä on, olkoon se mitä tahansa, ja hyväksyy olotilansa. Onnellinen on mies, jonka asiat saa punnita järki. 

Kaikki haluavat elää onnellisesti, mutta eivät osaa nähdä sitä, mikä tekee elämästä onnellisen. – Ensin on siis mietittävä, mitä tavoittelemme. Sitten on tarkasteltava, millä tavoin voisimme sen ripeästi saavuttaa.

Nämä viisaudet ovat Marja-Liisa Polkusen toimittamasta kokoelmasta  Nota Bene, Sitaatteja antiikin Roomasta. Polkunen on myös suomentanut tekstit latinasta.

Palataan antiikista tähän päivään. Sattuvasti TV1:n Prisma- ohjelma käsitteli viime keskiviikkona onnellisuutta. Ohjelmassa kerrottiin, että myös aivoja voi muokata nykyistä onnellisemmiksi. Jokainen voi tutkiskella omia tapojaan, lisätä myönteisiä ja vähentää vahingoittavia ajatuksia. Esimerkiksi kiitolliset ihmiset elävät tavallista onnellisempina, sillä he näkevät helpommin avoimia ovia kuin umpikujia. Tunteensakin voi valita ja suhtautumista muuttaa.

Olisi tärkeä oppia kiinnittämään huomio hyviin asioihin, eiväthän mielessä pyörivät kielteiset ajatukset aina ole edes totta. Kuitenkin voi vahingossa jäädä kiertämään kielteisten asioiden kehää, ja silloin pitää oppia kysenalaistamaan tällaiset ajatukset. Tietoinen läsnäolo on asia, jonka voi oppia. Silloin pystyy nauttimaan hyvistä asioista ja pysähtymään kesken kiireiden.

Onnellisuutta voi halutessaan lähes opiskella. Myönteisiä vaikutuksia on saatu kiitollisuuspäiväkirjan pitämisestä. Kun merkitsee muistiin joka ilta kolme kokemaansa myönteistä asiaa ja jatkaa tätä noin kuuden viikon ajan, useimmat ovat saaneet elämäänsä lisää tyytyväisyyttä. Tällainen harjoittelu auttaa näkemään oman elämänsä ja elinympäristönsä hyvät asiat. Monessa asiassa on myös mahdollisuus valita puolensa, olenko uhriutuja vai oman elämäni sankari.