Liikunnan ohjeistusta kannattaa arvioida

Ehkä liioittelen, mutta tuntuu, ettei mene juuri päivääkään, ettei jotakin liikunta-, ruokailu- tai muuta elämäntapaohjetta tule mediassa esiin. Usein ne on vielä tehty tyyliin viisi uutta liikettä, viisi terveellisintä ruokaa tai muuta vastaavaa. Tunnen silti tämän piikin tavallaan osuvan myös itseeni, olen toki monesti kirjoittanut erilaisista suosituksista tai mainittujen aihepiirien kirjoista, joihin olen onnistunut tutustumaan.

Ei kai tässä muuta kuin kuulutan vain arvioivaa suhtautumista kaikkiin ohjeisiin. Kaikkea ei tarvitse niellä sellaisenaan: Mikä sopii toiselle, ei olekaan toiselle ihanteellista. Voisin kuvitella, että jatkuva ohjeistus jopa ahdistaa, varsinkin, kun se tulee lehdessä pyytämättä silmille.

Liikunnan ja terveellisen ruokavalion merkitystä ei tietysti voi koskaan aliarvioida, mutta joskus ohjeet saattavat ihmetyttää. Olen myös lukenut kommenttipalstoja ja huomaan monen muun miettivän ohjeiden sopivuutta. Eniten näissä liikuntaohjeissa kummastuttaa, ettei niissä oteta huomioon ihmisten taustoja, edes jossakin lieventävässä muodossa. Onko ohjeet tarkoitettu nuorille, keski-ikäisille vai jopa ikäihmisille? Minkä tasoisesta kuntoilijasta on kyse?

Hiljattain esimerkiksi oli lehdessä ohjeita aloittelijalle. Siinä kuitenkin oli esimerkiksi kylkilankku, joka ei ole aivan helpommasta päästä oleva liike. Pelkästään tavallinen lankku saattaa olla monelle liian haastava saati kylkilankku. Myös askelkyykky taaksepäin on vaikeampi kuin tavallinen askelkyykky. Liikuntaa säännöllisesti harrastavalle nämä liikkeet ovat hyviä, mutta en haluaisi kenenkään menettävän orastavaa liikunnan halua tällaisilla liikkeillä. Kommenteissa kyseltiinkin, kenelle nämä ohjeet olikaan tarkoitettu.

Hyvän lihaskunnon ylläpito on tärkeää, mutta lihaskuntoliikkeitä ei pidä tehdä kotona ainakaan kylmiltään. Riittävä lämmittely marssimalla ja venytyksillä on välttämätöntä, ettei tule vammoja. Ei tunnu myös uskottavalta, että joku ryhtyisi kotona tekemään ohjeiden mukaisia liikkeitä, jos liikuntaharrastuksesta on päässyt kulumaan jonkin aikaa.

Edelleen suosittelen hakeutumista kuntosalille ja hankkimasta ensimmäisellä kerralla opastusta sekä mahdollisesti ohjelma. Yksinkertaisempaa olisi kuitenkin ilmoittautua salin kiertoharjoitteluun, sillä siinä voi hyvin joukon jatkona tehdä liikkeitä oman jaksamisensa mukaan. Ohjaaja myös näyttää harjoittelun aluksi, miten liikkeet tehdään oikein. Myös kesken kierroksen saa tarvitsemaansa opastusta.

Kuntosalin kynnys tuntuu edelleen olevan monelle liian korkea, ja lisäksi kuunnellaan tarinoita, jotka eivät ole totta. Asialliset vaatteet tietysti tarvitaan, mutta mitään muotijuttuja ei tarvitse kenenkään noudattaa. Ellei kuntosali kuitenkaan tunnu hyvältä, voi mennä kävelylenkille tai sauvakävelemään. Sekin on hyvä aloittaa lyhyellä lenkillä ja pidentää matkaa myöhemmin tuntemusten mukaan. Säännöllinen harrastaminen antaa aika nopeasti vastinetta.