Kotijumppaa ja metsäpolulla tallaamista

Kotona jumppaaminen on ehkä ollut monen harrastus jo ennen pandemiaa. Minulle se on tullut vasta tämän runsaan vuoden aikana tavaksi. Jumppaan kuluu kerralla 15-30 minuuttia. Onneksi se on myös monipuolista, sillä olen ottanut vauhdittajakseni television välittämiä ohjelmia.

Jumppaohjeista ei todella olisi pulaa, ja johan vuosien mittaan ovat liikemuistiin kertynyt monenlaisia liikkeitä. Jollakin tavalla kotijumppa kuitenkin onnistuu parhaiten, kun on ohjaaja, vaikkakin ruudun välityksellä. Jos ei juuri pysty osallistumaan tv:n ohjelmaan tiettyyn kellonaikaan, harjoitukset pystyy katsomaan tallenteista. Tietysti liveohjaus on aivan toista, ja sitä todella odottaa, mutta nämä tv-jumpat ovat hyviä korvaajia. Vertaisryhmä täytyy pystyä kuvittelemaan, jos se tuntuu tarpeelliselta.

Minun suosikkini on Kotijumppaa Sofian kanssa, joka tulee TVFemistä keskiviikkoisin kello 8.30. Tallenteet voi taas katsoa Yle Areenasta. Monessa jaksossa Sofie ohjasi selvästi kotioloissa. Myöhemmin taustaan on levitetty suojapeite, ja tila on nyt askeettinen. Olohuonemiljöö oli viehättävä, sillä se jollakin tavalla korosti tätä tilannetta, jossa nyt koko maailmassa vielä eletään.

Toinen kiinnostava jumppa on Kike Elomaan vetämä AlfaTV:n Kiken kanssa kuntoon maanantaisin ja tiistaisin. Hänen tyylinsä vetää 15 minuutin jumppa on rupatteleva. Liikkeitä on laidasta laitaan, käsipainojen nostelusta hularenkaan pyörittelyyn. Lopuksi on ruokavinkkejä.

KotiTv lähettää arkisin joka aamupäivä tuoli-, muisti- ja seisomajumpan. Niitäkin olen seurannut, mutta samojen liikesarjojen tekeminen ei innosta päivästä toiseen. Niinpä teen näitä liikkeitä vain, kun ei ole muita ohjelmia tarjolla.

Aivan tyystin en enää loppukeväänä ole ollut tv-tarjonnan varassa, sillä jo kahdesti olen voinut osallistua pilatestunnille. Siellä osanottajamäärä on rajattu, ja jokaisen täytyy ilmoittautua ennakolta. Lisäksi meillä on maskit suojana.

Kotinurkiltani lähtee metsäpolku, jota olen kävellyt säännöllisesti päivästä toiseen. Sauvakävelylenkki kestää 35 minuttia reipasta tahtia. Talvella oli jonkin aikaa niin paljon lunta, ettei siinä oikein päässyt kulkemaan, mutta jo pitkään polku on taas ollut kulkukelpoinen.

Metsäpolkua suosin siksi, että se on nivelille ystävällinen ja samalla voi myös treenata tasapainoa, kun väistelee oksia, käpyjä ja juurakoita. Ilokseni luin lehdestä, että metsäpolulla käveleminen tekee hyvää myös aivoille, sillä maaston epätasaisuudet pakottavat katsomaan aina, mihin tossunsa laskee. Samassa yhteydessä listattiin monia muitakin aivojen harmaata aluetta lisääviä liikuntamuotoja, esimerkiksi tanssi ja mailapelit.