Hammasharjani ottaa yhteyden puhelimeen

Vanha sähköhammasharjani tuli tiensä päätökseen ja joutui sähköromujen keräyspaikkaan. Se palveli kyllä uskollisesti monta vuotta ja ehti jo niin vanheta malliltaan, ettei siihen enää vuosi sitten saanut vaihtoharjoja muuten kuin tilaamalla ulkomaisesta nettikaupasta.

Pakon edessä täytyi mennä ostamaan uusi hammasharja ja nyt pyöreäpäinen, jollaista hammaslääkäri jo viime vuonna suositteli. Nettiostosta en voinut edes harkita, sillä piti testata hammasharjan käydessään pitämä ääni. Halusin välttää todella kovaäänistä harjaa, jos vain mahdollista.

Nyt olen jonkin aikaa käyttänyt uutta harjaa,  ja ihmeekseni sitä voidaan hallinnoida älypuhelimen sovelluksella, joka ottaa Bluetooth-yhteyden. Mielikuvitus lähti heti laukkaamaan, kun luin harjan käyttöohjeita. Rupeaako puhelimeen tulemaan huomautuksia, etten olekaan harjannut jokaista hammasta huolellisesti? Rupeaako harja lähettämään minulle sähköpostia, jos on jotakin muuta huomauttamista? Tämä kyllä lähes toteutui.

Hampaiden harjaus aamuin illoin sujuu rutiininomaisesti, mutta sen oikeaoppisuutta en voi taata, vaikka parhaani yritänkin. Nyt sitten opettelen harjaamaan puhelimen näytöltä tulevien ohjeiden mukaan, ja voin muuttaa harjauksen ominaisuuksia itselleni mieluisiksi. Ehkä sen voi ajatella hyväksi asiaksi. Moitteista ei ole tietoakaan, päinvastoin, jokaisen harjauksen jälkeen tulee kehuja ja myös kannustusta jatkaa samaan tapaan. Kello näyttää harjauksen ajan, ja suositeltava aika on 2 minuuttia. Valikoimasta otan kevyen vaihtoehdon, ja toki sen kuulen harjan äänestäkin.

Käyttöohjeissa myös muistutetaan, että Bluetooth-ominaisuus pitää poistaa käytöstä, jos matkustaa lentokoneella tai on sairaalassa. Eipä kukaan kai haluaisi, että hammasharja pudottaisi lentokoneen tai edes häiritsisi sen tietokoneohjelmia. Lentokoneeseen en taida astua lähiaikoina, ja sairaalaan voin tarvittaessa ottaa tavallisen hammasharjan.

Hampaiden hoito on tietysti erittäin tärkeää, mutta tuntuu tämä vähän menevän jo hifistelyn puolelle. Vuosikymmeniä harjasin käsikäyttöisellä harjalla, eikä se kovin pieleen ole voinut mennä, kun lähes kaikki omat hampaat ovat vielä suussa.

Eikä tässä vielä kaikki. Tyttäreni soittaa minulle yleensä Messengerin kautta, ja pari kertaa on puhelun jälkeen ruudulle ilmestynyt kysely: Millainen puhelu oli laadullisesti? En ole vastannut. Koko kysymys tuntuu huvittavalta, vaikka ymmärrän toki siinä kyseltävän teknistä laatua.

Tekniikka ympäröi meitä tehokkaasti, ja joskus se pääse yllättämään. Ajoin autoni ulos tallista ja satuin ennen lähtöä vilkaisemaan puhelinta. Siellä olikin minulle pyytämättä tullutta informaatiota: Liikenne vähäistä, ajomatka kestää 27 minuuttia. Määränpääni oli hyvin tiedossa.

Nämä asiat tulivat mieleen, kun latasin viime viikolla Koronavilkun puhelimeeni. Tietotekniikka ympäröi meitä halusimmepa tai emme, ja toki se on meidän palvelijamme eikä päinvastoin.

Artikkelikuva/Shiny Diamond/Pexels