Barre saa liikkumaan tehokkaasti

Enpä olisi uskonut, että jonain päivänä yritän hiki päässä tehdä yhtä baletin perusliikettä, pliétä. Näin kuitenkin pääsi käymään, kun lähdin kokeilemaan, mitä tapahtuu barre-tunnilla. Tarkemmin sanottuna seniorbarre-tunnilla.

Barre on vasta viime vuosina Suomeen rantautunut liikuntamuoto, joka ammentaa baletin, pilateksen ja joogan liikemaailmasta. Jo tämän kokemuksen perusteella uskoisin ymmärtäväni, miksi barre on yksi niistä lajeista, johon helposti jää koukkuun.

Moni on lapsena kokeillut satubalettia tai muuta sen tapaista. Itselläni on ollut balettiin lähinnä ihaileva kaukokatse.

Barre on saanut nimensä balettitangosta, johon tukeutuen useimmat liikkeet tehdään. Mitään balettitaitureita ei näillä tunneilla koulita, vaan kyse on erityisesti keski- ja alavartaloa kehittävästä liikuntamuodosta. Pilateksesta ja joogasta on otettu liikesarjoja, mutta hengitykseen ei kiinnitetä samanlaista huomiota kuin edellä mainituissa. Itse huomasin kuitenkin kuin vahingossa hengittäväni samaan tapaan kuin pilateksessa olen vuosia tottunut tekemään eli nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Samalla keskivartalo pysyy (jos pysyy) tiukkana.

Musiikki antaa tukea liikesarjoille, ja plié on jo itsessään liike, joka pitää vartalon suorana. Tätä pliétä sitten tehtiin monena versiona, milloin seisten päkiöillä, milloin koko jalkapohjalla, jalkaterät kuitenkin ulkokierrossa. Musiikin tahtiin laskeuduttiin ja noustiin suoraryhtisinä paketteina.

Hyvä ryhti ja hyvä tasapaino ovatkin palkintoja, jos jaksaa käydä säännöllisesti barre-tunnilla. Omaa tekemistäni haittasi kipeä toinen polvi, enkä siksi pystynyt keskittymään kaikkiin liikkeisiin riittävän hyvin. Tosin myös sain huomata muutkin rajoitukseni, mutta minään yllätyksenä se ei tullut. Jotakin kuitenkin tunsin tehneeni, sillä barre-tunnin jälkeen oli hiki pinnassa ja jalat muusia. Vielä samana iltana oli tunnin kuluttua pilatesta, ja se oli toisin kuin osasin odottaa sopivasti rentouttavaa ja palauttavaa. Etukäteen olin näet kuvitellut olevani liian väsynyt pilatekseen barre-tunnin jälkeen, mutta vähän toisin kävi. Barren sanotaan voimaannuttavan, ja kokemukseni tukee ehkä juuri tätä väitettä.

Barren liikkeet tuntuvat kyllä tehokkailta, vaikka tahti on rauhallista. Useat toistot tuovat tulosta, eikä seniorbarressa menty äärirajoille. Oikeiden liikeratojen opettelu ei käy kädenkäänteessä, mutta uskoisin säännöllisen harrastamisen näkyvän vartalossa jonkin ajan jälkeen. Pakarat, reidet ja keskivartalo saavat tunnilla tehokäsittelyn.

Artikkelikuva: Barre on uusi liikuntamuoto, joka on saanut nimensä balettitangosta. Seniorbarren osanottajat harjoittelemassa barren ohjaaksi kouluttautuneen Susanna Kaijan (kuvassa kolmas oikealta) ohjauksessa.

Plié

 Ballet exercise: demi plié

 Taivuttaa, taivutettu. Plié on baletin perusliikkeitä, jonka hyvä hallitseminen on pohjana niin hypyille kuin          pirueteillekin. Pliéssä tanssija koukistaa polviaan eli kyykistyy hieman. Monen liikkeen pohjana on demi plié, jossa tehdään vain pieni plié, mutta pliéstä on myös syvempi versio – grand plié, jossa painutaan alas asti ja kantapäät nousevat irti lattiasta (paitsi II asennon grand pliéssä). Tunnin alussa tangossa tehdään yleensä plié-sarja ensimmäisessä, toisessa, neljännessä ja viidennessä asennossa. Plié voidaan tehdä myös yhdellä jalalla seisten. (Wikipedia)