Avainsana: vesijumppa

Vedessä juoksu ja jumppa sujuvat hyvin

Uimahallin saunassa tuli puhetta – kuinkas muuten –  vesijuoksusta ja -jumpasta. Siellä joku sanoi, että ihminen painaa vedessä seitsemän kiloa. Enpä ole tullut tällaista asiaa ajatelleeksi, vaikka nykyään taas käyn usein harrastamassa vesikuntoilua. Sen verran tuo lausahdus kuitenkin jäi mietityttämään, että asiasta täytyi ottaa paremmin selvää.

Lähellä totuutta puhuja kuitenkin oli. Kun 75-kiloinen henkilö seisoo vedessä vedenpinta hartioiden tasolla, hänen … Lue lisää »

Vesi antaa jumppaajalle vastusta

Vesijumppa on mukava ja tehokas liikuntamuoto. Parasta on, että laji sopii niin iäkkäille, ylipainoisille kuin nivelvaivoista kärsiville. Vedessä tehtävät liikkeet vahvistavat monipuolisesti lihaskuntoa. Vesi tukee ja nostaa jumppaajaa, mutta samalla myös antaa sopivasti vastusta. Liikkeitä voidaan tehostaa ja nopeuttaa haluttaessa. Tärkeätä on, että syke nousee harjoituksen aikana.

Harrastan vesijumppaa ohjatusti kerran viikossa 40-45 minuutin kuntosaliohjelman jälkeen. Vesiliikkeet täydentävät mukavasti liikuntatarvetta … Lue lisää »