7 000 askelta päivässä on jo hyväksi

Kävely on hyvä ja terveellinen harrastus. Sen aloittaminen on helppoa, välineitäkään ei tarvitse erikseen hankkia. Jos jaksaa harrastaa kävelyä säännöllisesti vaikkapa vain puoli tuntia päivässä, pystyy jo jonkin ajan kuluttua huomaamaan hyviä muutoksia. Tämän varmaan aika moni tietää, mutta toteuttaminen ei silti aina onnistu näennäisestä helppoudesta huolimatta. Tavoitetta siirretään parempaan aikaan.

Ehkä pehmeästä potkusta takapuoleen käy Helsingin Sanomien 9. syyskuuta julkaisema juttu, jossa oli vetävä otsikko 7000 askelta päivässä voi vähentää kuolemanriskiä. Juha Merimaan juttu kertoi 13 vuotta kestäneestä yhdysvaltalaisesta tutkimuksesta. Sen mukaan olennainen raja onkin 7 000 askelta, kun arvioidaan kuoleman riskin vähenemistä. Moni kuitenkin uskoo japanilaisten vuosikymmeniä sitten lanseeraamaan 10 000 askeleen määrään, vaikka tosiasiassa myös pitäisi aina ottaa huomioon myös kävelijän persoona. Niinkin olennaiset asiat kuin ikä, sukupuoli ja terveystilanne vaikuttavat myös liikunnan määrään.

Tutkimuksessa oli mukana yli 2 000 amerikkalaista, ja ikäjakauma oli tutkimuksen alkaessa 38-50 vuotta. Yli 7 000 askelta päivässä kävelleiden kuoleman riski oli 50-70 prosenttia alhaisempi kuin alle 7 000 askelta ottaneilla. Sen sijaan ei ollut väliä, kävelikö hitaasti tai juoksiko. Askeleet voi myös kerätä useassa erässä päivän mittaan.

Tämä on luultavasti helpottava tieto monelle, jos ei hyvällä tahdollakaan pysty kävelemään enempää päivässä.  Samalla on hyvä muistaa, että vaikkapa 10 000 tai 12 000 askellusta päivässä saavuttanut saa vielä enemmän hyötyä liikunnastaan.

Aika moni mittaa askeltensa määrää, älykellolla tai rannekkeella. Omastakin kokemuksesta tiedän monen mittailevan omia askeleitaan.  Vuoden 2017 elokuussa satuin kirjoittamaan blogitekstin Oman askelpituuden voi laskea helposti. Pari vuotta sitten sitä ruvettiin lukemaan tosi usein, ja nykyäänkin tekstiä luetaan ihan päivittäin. Ilmeisesti edellä mainittu Helsingin Sanomien tuore juttu sai jo mobiilissa niin paljon lukijoita, että keskiviikkona tuli 103 sivun avausta, ja niistä 99 prosenttia oli tämän oman askelpituuden mittaamistekstin lukemista.

Jos pelkkä kävely ei innosta, suosittelen sauvakävelyä. Harrastin sitä koko viime kevään, kun valmistauduin polvileikkaukseen. Metsäpolulla kävely oli mukavaa, ja sauvat antoivat sopivasti ryhtiä. Nyt olen myös jatkanut sauvakävelyä, mutta muut liikuntaharrastukset ovat vieneet sen verran aikaa, että kävelylenkit ovat toistaiseksi jääneet vähiin.

Artikkelikuva/ Unsplash, Delphine Beausoleil