Viisi terveellisintä ruokaa

Aika vaikealta tuntuu, jos pitää mainita otsikossa vaaditut viisi terveellisintä ruoka-ainetta. Onhan vuosien mittaan jokainen kuullut tai lukenut, mikä ruoka milloinkin on ihmiselle ihanteellisen terveellistä. Ei kukaan tietenkään vaadi, että tietoja pitää uskoa, mutta asiantuntijoiden viestejä ne yleensä ovat. Erilaisia tuotteita on näin tullut mainituksi ainakin kaksikymmentä.

Norjalainen tv-ohjelma Kulutustavaratarkastajat päätti kuitenkin niin sanotusti ottaa härkää sarvista ja pyytää kolmelta asiantuntijalta tämän viiden terveellisimmän ruokatuotteen listan. Pakko oli valita vain viisi. Tässä näiden asiantuntijoiden yhteisvoimin aikaansaama luettelo.

5) Maito. Sisältää kalsiumia, lisättyä D-vitamiinia, jodia ja proteiinia.

4) Mustikka. Tästä oli liikuttava yksimielisyys. Sisältää antioksidantteja, ja jos kerää vielä itse, saa liikuntaa.

3) Kaurahiutale. Kuitujen lähde.

2) Makrilli. Voi olla myös muu rasvainen kala, joka sisältää omega 3 -rasvahappoja, A- ja D-vitamiineja ja proteiinia.

1) Porkkana. Kuituja, vitamiineja ja on helppo syödä. Ehdoton voittaja.

Listasta voi tietysti olla jokainen omaa mieltään, eivätkä asiantuntijatkaan aivan yksimielisiä olleet joka valinnasta. Esimerkiksi pähkinöitä olisi joku halunnut mukaan, mutta niiden kaloripitoisuuden takia ne jäivät ulkopuolelle. Myös omena ja parsakaali saivat mainintoja. Erot ovat pieniä terveellisyydessä, mutta piti puristaa vain viiteen. Kaikkein tärkeintä tietysti on, että syöty ruoka on monipuolista ja mielellään kotimaista.

Samalla tässä on hyvä vetää hieman takaisin, kun moitin alkukesän tv-tarjontaa. Jo loppunut Kulutustavaratarkastaja oli viihdyttävä ohjelma, joka kuitenkin käsitteli tavalliseen arkeen liittyviä asioita. Se antoi vihjeitä myös matkailijoille, ja mikä parasta ohjelman sävy oli mukavan rento. Ei mitään tärkeilyä, mutta silti asiallista asiaa.