Vesijuoksu aktivoi aivotkin

Vesijuoksu on kuntoilumuoto, joka sopii lähes kaikille. Vaikka olisi ylipainoa tai nivelvaivoja, vesijuoksu on kelpo tapa ylläpitää ja myös kohentaa kuntoa. Veteen voi mennä, vaikka uimataito olisi heikko, sillä vesijuoksuvyö kyllä kannattelee. Voisi yksinkertaistaa, että kyse on vain kävelemisestä tai juoksemisesta vedessä, mutta oma tekniikkansa siinä kuitenkin on.

Vedessä ollaan hartioita myöten hieman eteenpäin kallistuneena. Jalat ja kädet tekevät liikkeen vuorotahtiin, joten liikuntaa tulee kokonaisvaltaisesti kuten murtomaahiihdossa. Näin lihaskunto paranee, kunhan käy harrastamassa säännöllisesti. Vesi on noin tuhat kertaa tiheämpää kuin ilma, joten siitä saa hyvän vastuksen. Tunnin vesijuoksulla tavallinen kuntoilija kuluttaa 400-500 kaloria, mutta oikein reippaalla tahdilla pääsee jopa 800 kalorin kulutukseen.

Vesijuoksuvöitä on uimahalleissa, kintaat on hankittava itse.
Vesijuoksuvöitä on uimahalleissa, kintaat on hankittava itse.
Vesijuostessa voi aina välillä nostaa sykettä ja jatkaa sitten parin allasvälin jälkeen rauhallisemmin. Yksi keino nostaa vesijuoksun tehoa on käyttää hetki pilates-hengitystä eli pitää vatsa tiukkana, hengittää nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Monet urheilijatkin ovat havainneet vesijuoksun hyödyllisyyden, ja erityisen sopiva laji on kuntoutujille esimerkiksi jonkin leikkauksen jälkeen.

Vesijuoksussa ei tule rasitusvammoja, mutta oikean tekniikan omaksumista ei voi liiaksi tähdentää. Jalan loppuojennus on tärkeä. Käsillä voi tehdä välillä myös leveää liikettä, ja räpylähanskat ovat mukavat käytössä. Ne lisäävät veden vastusta, joten tehoa tulee lisää. Oikeaoppisesta tekniikasta on ohjeita uimahalleissa.

Vesijuoksuaikaansa voi lisäksi hyödyntää vaikkapa erilaisia suunnitelmia tehden, sillä ajatuskin liikkuu hyvin vesijuostessa. Tein muutama vuosi sitten erääseen harrastukseeni liittyneen historiikin, ja sen suunnitteluun oli mukavasti aikaa vesijuostessa. Kun minua pyydettiin merkitsemään muistiin aika, jonka olen käyttänyt tähän työhön, kysyin leikilläni, merkitsenkö myös vesijuoksun aikana tekemäni ajattelutyön.