Vesi antaa jumppaajalle vastusta

Vesijumppa on mukava ja tehokas liikuntamuoto. Parasta on, että laji sopii niin iäkkäille, ylipainoisille kuin nivelvaivoista kärsiville. Vedessä tehtävät liikkeet vahvistavat monipuolisesti lihaskuntoa. Vesi tukee ja nostaa jumppaajaa, mutta samalla myös antaa sopivasti vastusta. Liikkeitä voidaan tehostaa ja nopeuttaa haluttaessa. Tärkeätä on, että syke nousee harjoituksen aikana.

Harrastan vesijumppaa ohjatusti kerran viikossa 40-45 minuutin kuntosaliohjelman jälkeen. Vesiliikkeet täydentävät mukavasti liikuntatarvetta talvikautena. Ohjatut tunnit loppuvat toukokuun puolivälissä, ja sen jälkeen voi tehdä liikkeitä itsekseenkin, jos halua on. Kesällä tietysti myös avovedet kutsuvat jumppaajaa.

Sykettä nostavia liikkeitä ovat esimerkiksi haara- tai hiihtohyppy sekä nyrkkeilyliikkeet eri suuntiin. Ohjatuilla tunneilla on usein liikkeitä tehostamassa frisbee, hymynaama tai pötkylä. Pötkylät eivät ole kovin hyvässä huudossa ainakaan niissä ryhmissä, joissa olen käynyt. Erilaiset apuvälineet kuitenkin tehostavat liikkeitä. Vesijumpasta on olemassa myös tiukkoja muotoja kuten hydrobic ja powerhydrobic, joihin on otettu vaikutteita aerobicista. Myös syvänveden vesijumppaa on joskus tarjolla. Siihen olen tutustunut ensimmäisen kerran Tallinnassa.

Ellei pääse osallistumaan ohjatuille tunneille, voi esimerkiksi jumppa-altaan reunassa olevien kaiteiden avulla tehdä erilaisia liikkeitä. Aakkoset reunakaakeleihin tehtyinä haastavat vatsa- ja jalkalihaksia. Reisilihaksia voi voimistaa esimerkiksi laittamalla varpaat kaiteen alle ja ponnistamalla selkäuinnin lähtöasennosta vartalon suoraksi ja takaisin. Siihen tietysti voi tehdä toistoja niin paljon kuin haluaa. Tätä olen itse harrastanut silloin, kun ei ole ohjattua vesijumppaa.

Vesijumppaliikkeet ovat periaatteessa samoja, joita jumppatunnilla tehdään seisten, mutta mikään ei estä kehittelemästä omia versioita. Hyviä ohjeita kaikenlaiseen vesiliikuntaa saa myös  Vesiliikuntainstituutin sivuilta. Pakko on kuitenkin myöntää, että miellyttävintä vesijumppa on hyvän ohjaajan vetämänä.