Vedetään napa selkärankaan

Olen onnekseni saanut tutustua pilatekseen jo vuosia sitten ja myös harrastanut sitä säännöllisesti. Siinä paneudutaan keskivartalon lihasten voimistamiseen, ja olennaista on pitää vatsalihakset tiukkoina liikkeiden aikana. Näin tehostetaan tehtyjen liikkeiden tehoa.

Keskivartalon muokkauksesta on tullut jonkinlainen trendi kuten olen jo ennen maininnut. Joku hakee trimmiä takapuolta, toinen taas haluaa sixpackin itselleen. Tietysti kumpaankin asiaan tarvitaan paitsi oikeanlaista treenausta, myös pitkäjänteistä työtä. Oikotietä pyöreään takamukseen haetaan jopa silikonista, mutta se on mielestäni jo kaukana terveellisyydestä.

Avainasia oikeanlaiseen treeniin on hengityksen opettelu siten, että liikkeiden aikana pystyy pitämään vatsansa tiukkana. Sitä tarkoitetaan otsikon sanaparissa Napa selkärankaan, joka toimii mielikuvan tasolla. Pilatesohjaajamme kehottaa kuvittelemaan pissahädän pidättelyä. Ensin vedetään alavatsa tiukaksi, sitten ylävatsa. Yksi mielikuva on ajatella vyötärölle kiristettyä vyötä, jota vedetään vielä yksi reikäväli tiukemmaksi. Näin ollaan liikkeitä tehtäessä. Kukaan ei pysty pitämään tällaista tiukkuutta pitkää aikaa, sen takia asia täytyy tarkistaa myös liikesarjan aikana sopivalla tauolla.

Pilateksessa sisäänhengitys tapahtuu nenän kautta ja uloshengitys suun kautta. Tämä hengitystapa täytyy erikseen opetella, niin naurettavalta kuin ajatus ehkä ensin tuntuukin. Kun sen on oppinut, sitä voi käyttää muutenkin edukseen. Esimerkiksi vesijuostessa voi osan ajasta hengittää näin tietoisesti ja saada harjoituksesta enemmän irti kuin normaalisti. Myös tavallisella jumppatunnilla tehdään vatsaliikkeitä, ja silloinkin voi halutessaan käyttää tätä hengitystekniikkaa.

Keskivartalon tiukkuus on eduksi myös tasapainoharjoittelussa. Kun vatsan vetää tiukkaan, pystyy seisomaan yhdellä jalalla pitempään kuin muuten. Hyvä apu vatsalihasten treenistä on myös kaikille, jotka kärsivät virtsankarkailusta. Pilates tunnetaan niin hyvin nykyään, että olen kuullut valistuneiden lääkäreiden ohjaavan pilatestunneille esimerkiksi selkävaivoja potevia. Hyvät vatsalihakset tukevat myös heikkoa selkää.