Työvälineitä ruokaremonttiin

Optimized-IMG_0403Ruokavalion muutoksessa ei välttämättä tarvita stubbmaisesti kolmea pointtia, sillä riittää vain yksi. Se on oma tahto.
Kun on yksinkertaisesti päättänyt muuttaa ruokavaliotaan, se onnistuu, eikä silti tarvitse kieltäytyä niin sanotusti kaikesta hyvästä. Täytyy vain asettaa uudet rajat.
Aivan oman tahdon varassa uuden ruokavalion noudattaminen tuskin onnistuu, mutta tarpeellisia välineitä on tarjolla yllin kyllin. Minulle välttämättömiä ovat kuvan vaaka sekä nettisivu www.kiloklubi.fi. Tämä nettisivu on kuitenkin syytä muistaa neuvoa-antavaksi, ei määrääväksi. Kun valmistan useimmiten itse ruokani, en löydä hakemistosta täsmälleen samaa, mutta soveltamalla pääsee aika lähelle.
Sivuston avulla on helppo nähdä, onko päivän mittaan syöty ruoka ollut riittävän tasapainoista. Se määrittää paitsi rasvan määrän, myös rasvan laadun. Samoin kirjautuu saatu proteiini- ja hiilihydraattimäärä. Mukana kirjaamisessa ovat myös herkut ja alkoholi.
Sivustolle voi merkitä myös päivittäisen liikuntansa sekä juomansa vesimäärän.
Jos ei halua punnita itseään esimerkiksi kerran viikossa, voi myös mittanauhan avulla tarkkailla vyötärönsä lukemia.
Kun tulee matkoja, juhlia tai vierailuja, voi merkinnät unohtaa ja jatkaa sitten taas, kun normaali arki koittaa.
Kun merkintöjä tekee, on tärkeätä merkitä kaikki syömänsä ravinto. Minulle suositeltu päivän kalorimäärä on 1500-1600, ja se tarkoittaa muun muassa 600 grammaa vihanneksia, hedelmiä, sieniä tai marjoja päivässä. Se on aika huikea määrä, mutta olen kyllä sen lähes päivittäin saavuttanut. Olen noudattanut tätä ruokavaliota helmikuusta lähtien, ja kiloja on pudonnut tavoiteltu määrä, noin seitsemän kiloa. Nälkää ei ole tarvinnut kärsiä.
Ruoan punnitsemisesta on kuitenkin tullut tapa, ja jatkan sitä, vaikka laihtumistavoitteita ei varsinaisesti enää olekaan. Enhän kuitenkaan halua menetettyjä kiloja takaisin.
Kaiken ravinnon muistiin merkitseminen toimii myös henkisenä jarruna. Jos vaikka illalla sattuisi tekemään mieli jotakin (turhaa) syötävää, ei viitsi syödä, kun tietää joutuvansa sen kuitenkin merkitsemään muistiin. Kiloklubin ruokaympyrät näet muuttuvat vihreiksi, kun päivän tavoite on saavutettu. Keltaisena ne viestittävät, että aika hyvin, mutta ei vielä aivan tavoitteessa.
Viikon mittaan tietysti aina jokin ympyrä jää keltaiseksi, joskus jopa punaiseksi. Pääasia tietysti on, että suurin osa ympyröistä loistaa vihreänä.