Uni on älyn tärkeä apuri

Optimized-IMG_1758Otsikon toteamus on suora lainaus Leeni Peltosen kirjasta Valvomo. Kirjan alaotsikko Kuinka uneton oppi nukkumaan valaisee kirjan sanomaa hyvin. Teos on tervetullut, sillä siinä kertoo unettomuudesta kokemusasiantuntija eli ihminen, joka on vuosikausia potenut unettomuutta. Eikä hän ole yksin, sillä unihäiriöisiä suomalaisia arvioidaan olevan peräti miljoona.

Ehkä tuo miljoonakin on alakanttiin, sillä unettomuus lienee yksi niistä vaivoista, joista monet kärsivät ilman, että olisivat paljon siitä kenellekään, saati lääkärille, puhuneet. Jostakin syystä unettomuuteen liittyy myös häpeää. Tilapäinen unettomuus taas on aivan toinen juttu, ja sen kanssa on tutuksi tullut vielä useampi kansalainen.

Tämä kirja voi olla avuksi monelle huonouniselle, sillä se tarjoaa omakohtaisten kokemusten lisäksi kootusti tietoa unettomuudesta sekä monia ongelman ratkaisuehdotuksia.  Kappaleiden lopussa on tiiviit tietoiskut. Kirjan lähdeluettelosta saa vinkkejä, jos kaipaa tarkempaa tietoa asiasta. Kuitenkin omakohtaiset kokemukset ja hyvin kirjoitettu teksti ovat jo sinänsä erinomaisia sanansaattajia. Kirjoittajan paneutumisesta antaa mielestäni hyvän kuvan luettelot paikoista, joissa hän on valvonut tai nukkunut hyvin. Huumoria ei ole koskaan liikaa, vaikka valvojaa ei varmasti olekaan tilanne huvittanut.

Itsellänikin on kokemusta huonounisuudesta sen verran, että tunnistin kirjoittajan kokemuksia. Huonosti nukutun yön jälkeen tavarat putoilevat käsistä, on helposti ärtyvä, meluisuus ärsyttää, kovat äänet pelästyttävät normaalia helpommin, on viluinen ja muistikin tökkii. Unenpuute iskee aivoihin, ja toisaalta aivot ottavat aina levon, vaikka ilman unta. Onnekseni olen kohdannut huonounisuutta vasta eläkkeellä. Sinänsä erikoista on, etten työvuosina unettomuutta kokenut, vaikka tein vuosikymmeniä vuorotyötä.

Leeni Peltosella on myös unilääkkeisiin samanlainen suhtautuminen kuin minullakin eli mieluummin ei.  Tosin kirjoittajallakin on paljon kokemusta lääkkeiden käytöstä. Terveydenhuollossa on vasta viime aikoina ryhdytty ehdottamaan muitakin ratkaisuja unettomuuden taltuttamiseksi kuin pilleri. Tietysti se on ymmärrettävää, sillä ratkaisumalleja ei ole helppo löytää, ja myös ihmisen itsensä kannattaa pohtia, miten päästä eteenpäin. Valvomo-teoksessa kahlataan läpi monenlaisia keinoja. Lopuksi kirjoittajakin onnistui, ja se kannustanee muitakin.