Toukokuun askelten määrä tuli selväksi

Huomaan olleeni hyvä tulevan kehityksen haistaja, kun jo muutama vuosi sitten ostin aktiivirannekkeen itselleni. Nythän kerrotaan myös monista uusista mittausmenetelmistä, joihin ihmiset ovat hurahtaneet. Heti täytyy kuitenkin tunnustaa, että lähinnä tietoteknikkaongelmista johtuen ranneke lojui laatikossa käyttämättömänä, eikä ollenkaan viitoittanut minua kuntoilun jaloon harrastukseen. Onneksi kuitenkin oli itsellä ymmärrystä harrastaa liikuntaa riittävästi.

Toukokuun alussa päätin kuitenkin kaivaa rannekkeen esiin ja katsoa, pelittääkö se enää. Nyt ei enää ollut tietoteknisiä pulmia, ja tulokset saattoi siirtää päivittäin tietokoneelle. Käytin ranneketta toukokuussa 26 päivänä. Öisin en sitä viitsinyt pitää, vaikka se kyllä mittaisi rauhallisen unen määrän.

Ranneke kertoi minun ottaneen toukokuun mittauspäivinä askeleita 114 kilometrin verran. Se väittää kilokaloreita palaneen samana aikana 46 477. Passiivisuusleimoja tuli 13 eli istuin niinä päivinä liian kauan aikaa. Yhteenvedossa minut kuitenkin päästettiin pälkähästä, sillä lopputuloksissa todettiin, etten onneksi istunut pitkiä aikoja kerrallaan. Kuukautta kuvattiin huipputehokkaaksi, ja minun pitäisi jopa tuntea terveyteni kohenevan, jos jatkan samaan tapaan.

Ennen rannekkeen käyttöä olin merkinnyt tiedoksi painoni, pituuteni ja kuntoilutavoitteeni. Kun askeleita on kertynyt vähän yli 8 000 päivässä, olen saavuttanut tavoitteeni. Golfin peluupäivänä tavoitteet paukkuvat helposti ylikin, sillä 18 reiän kiertäminen vie noin 6 000 askelta. Toukokuun mittauspäivinä keskimääräiseksi askelmääräksi tuli noin 8 000 askelta, ja siinä on mukana jo muutama golfkierroskin.

Mitä hyötyä tällaisesta mittauksesta sitten on? Kukin tietysti ratkaisee sen itse, enkä osaa tätä ranneketta minään välttämättömänä pitää. Minulle se on ollut vain hupia ja lisännyt tietoisuutta liikunnastani. Sen olen myös oppinut, ettei ainakaan tuntia pidempää olisi hyvä istua paikallaan. Rannekekin kehottaa jo nousemaa up-merkinnällä. Täytyy myös tunnustaa, etten ole ottanut sykkeen mittausta tähän mukaan, vaikka sekin olisi mahdollista. Samoin painontarkkailu on jäänyt ulkopuolelle.

Yllättävää oli, miten paljon pihatyöt lisäsivät harjoitusmäärää. Haravointipäivänä hujahti reilusti yli 10 000 askelta, samoin angervopensaan vääntäminen suurine juuripaakkuineen oli tehokasta ja monipuolista liikuntaa. Puutarhatöiden ja pihanhoidon merkitys myös kuntoilumielessä sai lisää arvostusta.