Someniskan voi saada huomaamattaan

Syksy auttoi taas säännöllisen kuntosaliharjoittelun aloittamiseen. Golfkausi on ollut ja mennyt, ja nyt sisäliikunta kutsuu. Alkuun säännöllinen kuntosalilla käynti tuntui vähän nihkeältä, mutta parin viikon jälleen se on taas maistunut. Siihen on yksiselitteisesti varmasti vaikuttanut hyvä olo, jonka saa palkaksi salitunnista. Moni muu on havainnut saman asian, ja erityisesti näyttää personal trainerien käyttö lisääntyneen. Se on vain hyväksi, sillä muuten saattaa kuntoilija opetella liikkeet väärää tekniikkaa käyttäen. Silloin on tietysti loukkaantumisriski, mutta pahempaa on, jos hyvä kipinä tästä syystä sammuu.

Erityisesti tunnen kuntosalikäyntien auttavan selkäni kuntoon. Jos tulee taukoa (muulloin kuin golfkaudella) tunnen vaivat hyvin nopeasti selässäni. Nyt olen nauttinut erityisesti yläselkään vaikuttavien liikkeiden teosta, vaikka pahimmat vaivat ovatkin yleensä alaselässä. Tähän blogitekstiin liittyvässä kuvassa teen mieleistäni yläselkäliikettä, joka panee lapaluut töihin. Liike tuntuu erittäin hyvältä. Samoin alataljassa tehtävä liike on mukava.

Huono ryhti ja someniska uhkaavat monia, jopa nuoria, älylaitteiden runsaan käytön takia. Jokainen tuntikausia huonossa asennossa tietokoneen ääressä työskentelevä altistaa oman kaularankansa ja yläselkänsä väärään asentoon. Someniskasta on ruvettu puhumaan eikä syyttä, sillä varsinkin lapsilla ja nuorilla älypuhelin tuntuu kuin kiinnittyneen käteen. Samalla asento on etukumara, ja  nykyään on jo todettu nuorillakin pysyviä muutoksia kaularangassa.

Jos tietokonetta tai älypuhelinta on todella pakko käyttää lähes tuntikausia, pitäisi muistaa estää vahingolliset seuraukset. Älylaite olisi hyvä pitää noin suun korkeudella, mielellään molemmilla käsillä tukien kyynärpäät vartaloon. Pää tietysti pitäisi olla pystyssä.

Tauot ovat tärkeitä, ja erilaisilla venyttelyillä voi silloin lihaksensa vetreytymään. Pää on aika raskas, ja sen kannatteleminen etukumarassa saa kaulan lihakset jännittymään sekä niskan ja yläselän lihakset ja nivelsiteet venymään. Pitemmän päälle tulee vahingollisia muutoksia, ellei vastatoimia muisteta tehdä.

Kuntosaliharjoittelu ja siellä tehtävät erilaiset yläselän liikkeet ovat hyväksi, mutta myös pilates ja jooga auttavat purkamaan yläselän jännitteitä. Samoja liikkeitä voi tietysti muistaessaan tehdä myös kotona.