Sauvakävely haastaa koko kehon

Kävely on terveellistä ja edullista liikuntaa, mutta astetta parempaa on vielä sauvakävely. Parikymmentä vuotta sitten keksittiin Suomessa aloittaa sauvakävely, vaikka sitä ei vielä silloin tällä nimellä tunnettu. Nyttemmin sauvakävelyn suosio on vähentynyt ja aivan suotta. Se on nimittäin todettu jopa 20 prosenttia tehokkaammaksi kuin pelkkä kävely. Tulosta ei ainakaan ihmettele kukaan, joka on itse sauvakävellyt. Sauvoja rytmikkäästi käytettäessä koko kroppa joutuu tekemään työtä. Myös kävelyn tempo kuin luonnostaan ripeytyy.

Sauvakävelyä voi tietysti harrastaa vaikka läpi vuoden, mutta parhaiten se sopii syys- tai kevätkauteen, jolloin vaihdetaan ulkoharrastuksia säämuutosten takia. Varsinkin, jos lunta saadaan samaan tapaan kuin viime talvena, murtomaahiihto menee helposti sauvakävelyn ohi. Kesäaikaan taas on niin paljon muita aktiviteetteja, että sauvat ehkä saavat levätä eteisen nurkassa.

Takana lienevät jo ajat, jolloin sauvakävelijää irvailtiin suksien unohtamisesta. Nykyään sauvakävely ymmärretään omaksi lajikseen.

Suomalaisille sauvakävely on hyvin tuttu laji, mutta olen ainakin Italian-matkoilla nähnyt yksittäisiä sauvakävelijöitä maastossa. Laji tunnetaan ulkomailla nimellä nordic walking, ja nykyään Suomeen on ulkomailta tullut jopa ryhmiä harrastamaan sauvakävelyä. Tätä voisi varmaan yrittää markkinoida laajallekin, sillä nykyään ihmiset lähtevät mielellään aktiivilomille. Opastettu kävely suomalaisilla metsäpoluilla saattaisi kiinnostaa. Omassa kävelymaastossani olen kohdannut sauvakävelyryhmiä, jotka sauvat kilkattaen ovat minut ohittaneet.

Sauvakävelyä varten pitää hankkia tarkoitukseen tehdyt sauvat. Sopivan sauvan pituus mitataan siten, että kättä pidetään mitattaessa 90 asteen kulmassa. Saatavana on myös teleskooppisauvoja, jotka voidaan säätää sopivan pituisiksi. Ne sopivat hyvin esimerkiksi  matkalle mukaan otettaviksi.

Säännöllinen sauvakävely voi tuoda helpotuksen moniin vaivoihin. Liikunta sinänsä on tietysti hyväksi, mutta sauvakävelyn monipuolisuus tekee siitä lähes yhtä terveellisen liikuntamuodon kuin murtomaahiihto. Jopa kuntosalitreeni jää toiseksi, kun vertaillaan terveysvaikutuksia. Hyvä on tietysti myös muistaa ulkoilmatreenista yleensä koituvat hyvät puolet.