Salitreeniin tulee välillä taukoa

Joskus vain käy niin, että salitreeniin tulee taukoa, eikä aina ole kyse edes tekosyistä. Kesällä golf ja muut ulkoharrastukset veivät minulta sen verran aikaa, että kuntosalikäynnit olivat satunnaisia. Eri syistä salikäynnit eivät palautuneetkaan syksyllä tuttuun kahteen viikkokertaan. Liikuntaa sentään tuli haravoinnissa ja muissa pihatöissä sekä jumpan ja pilateksen viikkotunneilla. Toistaiseksi salikäyntejä on ollut vain yksi viikossa.

Kerta viikossa riittänee lihaskunnon ylläpitoon, mutta liian vähältä se tuntuu, varsinkin, kun ikää on jo kertynyt paljon. Lohduttavaa tai ei, mutta tänä syksynä tuntuvat monet muutkin kuntoilijat pitäneen kesätaukoa tavallista pitempään. Esimerkiksi syyskuussa saattoi salilla päiväsaikaan puurtaa aivan yksinään, mutta nyt myöhemmin on kuntoilijoita ollut jo enemmän.

Mitä haittaa salitreenin pitkästä tauosta sitten koituukaan? Lihasvoima laskee jo kuukauden treenitauon aikana, ja mitä iäkkäämpi kuntoilija on, sitä enemmän vaikutuksia tulee. Parin viikon tauosta ei kannata huolestua, mutta jo kolmen kuukauden paussi tuntuu. Vielä dramaattisempaa on, jos liikkuminen loppuu kokonaan. Palautuminen treenin alettua vie suunnilleen kaksi kertaa pidemmän ajan kuin tauon pituus.

Jos tätä liikkumattomuutta jatkuu kolme kuukautta, päästään Jyväskylän yliopiston terveystieteiden laitoksen tutkijatohtorin Marko Korhosen mukaan ns. sohvaperunatasolle, eikä sen jälkeen kunto enää laske merkittävästi. Helsingin Sanomissa Korhonen muistuttaa, että vaikutukset ovat yksilöllisiä. Jos kuitenkin esimerkiksi kävelee portaat tai tekee kävelylenkkejä, isoja muutoksia ei tule parin viikon tauolla.  Hyvä on pitää mielessä, että vähempi treeni edellyttää myös vähempää ravinnon tarvetta.

Kuntosaliharjoittelu kaksi kertaa viikossa riittää lihaskunnon ylläpitoon ja jopa kehittämiseen. Nyt kerran viikossa käyneenä olen joutunut pitämään painot samalla tasolla, mihin keväällä pääsin. Kehittymistä on turha odottaa näin vähällä käynnillä, mutta tarkoituksena on palata normaaliin kahden kerran viikkokäyntiin. Jo nyt pystyn huomaamaan energian, jonka saan salikäynnin ansiosta.

Koskaan ei ole kenenkään liian myöhäistä aloittaa salitreeniä, vaikka monella tuntuu kuntosalin kynnys olevan korkea. Vahvat lihakset kuitenkin auttavat aivan tavallisessa elämässä esimerkiksi niin, että voi pystyä korjaamaan horjahdukset talven liukkailla. Salikäynnit on hyvä aloittaa esimerkiksi ohjatuilla kiertoharjoituksilla, ettei tee aluksi liikkeitä väärin.