Ruokaremontti

Olin kaupan irtokarkkihyllyjen luona ja lapoin karkkeja pussiin. En kuitenkaan edennyt kassalle asti. Näin näet vain tällaista unta, eivätkä asiat yleensäkään unessa edisty kunnolla. Oikeasti olen ohittanut irtokarkkihyllyt hyvin helposti tänä vuonna, joskaan koskaan en ole mikään makeisten suurkuluttaja ollut.

Karkiton elämäni liittyy kylläkin elämänmuutokseen, jonka tein helmikuun lopulla. Kyllästyin vaakani näyttämiin lukemiin, ja ryhdyin tarkkailemaan syömisiäni. Tarkkailu on ehkä liian lievä sana; olinhan mielestäni ennenkin noudattanut terveellistä ruokavaliota ja syönyt mielestäni vähän.

Rupesin kerta kaikkiaan punnitsemaan ja merkitsemään muistiin kaiken, todella kaiken, päivän mittaan syömäni ruoan. Olihan se pieni järkytys, kun huomasin syöväni enemmän kuin kuvittelin, saati kulutin, vaikka myös liikuntaharrastukset ovat kuuluneet ja kuuluvat elämäntapaani. Lisäksi tasapainossa hiilihydraattien, proteiinien ja rasvan saannissa oli toivomisen varaa.

Painoindeksini oli 26,0, joka tarkoittaa lievää ylipainoa pituiselleni naiselle. Lisäksi itsekin näin, että painoin enemmän kuin koskaan aikuisiällä, kun raskausaikaa ei oteta huomioon. En välittänyt siitä, että painoindeksiä ei ole tarkoitettu enää yli 65-vuotiaalle, joka totta tosiaan olen.

Nyt elokuun lopussa painoindeksini on  23,5, ja vieläkin paino tuntuu putoavan. Jäin koukkuun ruoan punnitsemiseen, vaikka tietysti tulee päiviä, jolloin sen joutuu unohtamaan. On juhlia, vierailuja ja matkoja, jolloin on mahdotonta tietää tarkalleen kaloreitaan tai kulutusta. Se ei kuitenkaan romuta tätä systeemiä.

Jo parikymmentä vuotta olen ollut syömättä punaista lihaa, suosinut kanaa ja kalaa sekä marjoja ja vihanneksia. Kuitenkin esimerkiksi vihannesten määrä on ollut liian vähäinen. Päivittäin minulle sopiva vihannesten, marjojen ja hedelmien määrä on 600 grammaa. Kokemuksesta voin sanoa, että se on aikamoinen määrä. Se tietysti myös tuo paljon kuituja.

Sen verran vielä makeisista, että lähes joka päivä syön palan (12-14 g) tummaa suklaata, enkä muusta suklaasta kyllä välittäisikään.

Pähkinät, avokadot ja avokadoöljy ovat uusia asioita lähes päivittäisessä ruokavaliossani. Perunalle olen sanonut hyvästit jo pari vuotta sitten.

En siis varsinaisesti aloittanut laihdutusta, vaan tein ruokaremontin. Pikapalkintoja tyyliin kilo viikossa näissä lukemissa on turha odottaa, sillä välillä paino myös nousee. Pääsuunta on kuitenkin koko ajan alaspäin, mutta pian olen varmaan tilanteessa, jossa tärkeintä on pitää paino ennallaan.

Mikä sitten ajoi ikäihmisen muuttamaan ruokavaliotaan? Terveyteni on ikään nähden hyvä, mutta kakkostyypin diabetes vaanii kaikkia oven takana. Toisaalta keskivartalon läskit lähtevät aina ensiksi, se on terveydellinen fakta.

On myös kiva sujahtaa farkkuihin, jotka eivät vielä vuosi sitten mahtuneet ollenkaan päälle.