Portaita pitkin hyvään kuntoon

Pienessä varsinaissuomalaisessa Marttilan kunnassa on talkoovoimin rakennettu kuntoportaat. Tällainen uutinen on virkistävää kuulla tähän aikaan, jolloin lähinnä erilaisin tilastotiedoin osoitetaan, kuinka paljon vanhuksia on vuonna X. Onko tässä ruvettava tuntemaan syyllisyyttä omasta ja muiden puolesta, kun onkin saanut jäädä eläkkeelle ja päästä nauttimaan vapaavuosista pitkän työputken jälkeen? Mieluummin kuitenkin luen tietoa Marttilassa tehdyn tapaisista tempauksista. Siellä ei ole jääty voivottelemaan vaan mietitty, miten ikäihmisten oloa ja eloa voitaisiin parantaa.

-Tiedän, että lihaksista täytyy pitää huolta ja jalan on noustava, jotta pärjää, kiteytti marttilalainen nainen tuntemuksiaan portaiden juurella. Siinä on hyvin sanottu asian ydin. Portaiden kävely on yksinkertainen, hyvä kuntoilumuoto. Ellei ole pahoja lonkka- tai polvivaivoja, portaiden kiipeämistä voi suositella kaikille, siis myös polvivammaisille ja ikäihmisille. Ainoastaan alaspäin tulo aiheuttaa painetta polviniveliin. Ellei siis pysty kuntoportaita käyttämään, voi ainakin kerrostalossa mennä portaita ylös ja tulla hissillä alas.

Portaiden nousun hyvistä puolista on myös tieteellistä näyttöä. Porraskävely ehkäisee sydäntauteja ja parantaa hapenottokykyä. Portaiden nousu on näet kaksi kertaa kuormittavampaa kuin reipas kävely tasamaalla ja puolet rankempaa kuin painojen nostelu tai lievää ylämäkeä kapuaminen. Portaiden nousu aktivoi reisien ja pakaroiden suuria lihasryhmiä, edistää glukoosiaineenvaihduntaa ja siten ehkäisee myös kakkostyypin diabetesta. Myös aivot tykkäävät tämänkaltaisesta ponnistelusta. Lisäksi ikääntyneiden tasapaino kehittyy, ja se taas vähentää kaatumisriskiä.

Portaita tietysti jokainen osaa nousta, mutta hengitys saattaa salpaantua refleksinomaisesti, ellei tietoisesti keskity rauhalliseen hengittämiseen. Hengästyminen portaiden nousun jälkeen on luonnollista, mutta liikaa hengästymistä voi välttää muistamalla rauhallisen hengittämisen ja astumisen portaalle koko jalalla.

Urheilijat käyttävät porrasjuoksua oivana harjoitusmuotona. Kuntoilijakin voi halutessaan esimerkiksi harppoa kaksi tai kolme askelmaa kerrallaan. Tämä on hyvä keino kiinteiden pakaroiden saamiseen.

Kuntoportaita ei valitettavasti ole vielä yleisesti. Kovassa käytössä ovat Helsingin Malminkartanon täyttömaan portaat. Ulkona voi porraskävelyä harrastaa myös Kuopion Puijolla, Tampereen Pyynikillä ja Jyväskylän Harjulla. Toivottavasti monet kunnat ja kaupungit tekevät kuntalaisilleen kuntoportaat, sillä investointi on aika pieni ja hyötysuhde suuri.