Pilatesta rullan kanssa

Lankku pilatesrullan kanssa.
Lankku pilatesrullan kanssa.

Pilatesta voi harjoittaa myös erilaisten laitteiden tai välineiden avulla, joskin pilates sinänsä on erinomainen laji vahvistaa keskivartaloaan ja liikkuvuuttaan. Laitepilatekseen on mahdollisuus vain harvoilla verrattuna siihen, kuinka moni voi osallistua tavallisille pilatestunneille. Pilates rullan kanssa tuntuu nykyään olevan suosittua. Johtuisiko se siitä yksinkertaisesta tosiasiasta, että pilatesta jo useita vuosia harrastaneet haluavat kokeilla myös jotakin uutta?

Joka tapauksessa pilatestuntimme osanottajamäärä tuplaantui, kun tunnilla keskityttiin rullapilatekseen. On todella eri juttu tehdä pilatesliikkeitä rullan päällä, milloin selällään maaten tai muuten rullaa tukena tai apuna käyttäen. Tunnilla tehtiin rullan päällä niin lantiosiltaa kuin kylkiliikkeitä. Askelkyykky siten, että takimmainen jalka liukui rullalla oli minulle turhan vaikea, mutta se ei kyllä yhtään hämmästyttänyt. Normaali askelkyykkykin on ihan riittävän haastava.

Rullapilateksen liikkeet kuitenkin ovat yleisesti ottaen samoja kuin muutkin pilatesliikkeet, mutta rasitus kohdistuu vain eri kohtaan. Toisaalta taas vain mielikuvitus on rajana sille, minkälaisia liikkeitä rullan kanssa tekee. Jokaisen omat rajat tulevat tai eivät tule vastaan; senhän oppii jo muutenkin kaikessa liikunnassa.

Pilatestunnilla rulla haastaa ja avustaa liikkeissä, mutta samaa rullaa voi käyttää myös kotona lihashuoltoon. Silloin rullaus  korvaa venyttelyn. Tärkeätä on muistaa, ettei rullaile nivelten yli. Muutenkin kannattaa ottaa lempeä asenne rullailuun. Esimerkiksi selkää on hyvä rullata hieman sivuasennossa ja vaihtaa asentoa pikku hiljaa. Samoin esimerkiksi jalka- ja pakaralihasten rullaukseen voi käyttää minuutteja ja vaihtaa asentoa kallistellen vartaloa. Samalla vartalonhallintaa saa haastetta. Lihasjumeja varten riittää lyhytkin rulla.

Mallia pilatesrullan käyttöön näyttää Susanna Kaija.

Optimized-IMG_1784

Optimized-IMG_1779