Pilates koukuttaa harrastajansa

Kuntoilija voi olla ihmeissään yrittäessään valita itselleen sopivaa lajia. Tarjonta on monipuolista, mutta olisi tärkeää löytää juuri mieleinen laji, sillä vasta sitoutuminen ja jatkuva valitun lajin harrastaminen antavat luvan odottaa myönteisiä vaikutuksia.

Sisäliikuntalajeista pilates tuntuu minusta todella hyvältä. Olen tutustunut lajiin ensimmäisen kerran noin kymmenen vuotta sitten ja jatkanut myöhemmin eri ohjaajien pitämillä tunneilla. Nykyään käyn kerran viikossa pilates-tunnilla. Koskaan ei yksi tunti suju niin nopeasti ja huomaamatta kuin pilateksessa tai joogassa.

Kylki on kannatuksessa ja toinen jalka irti lattiasta. Toinen jalkaa viedään koukistuksen kautta suoraksi. Olo on kuin ballerinalla.
Kylki on kannatuksessa ja toinen jalka irti lattiasta. Toinen jalkaa viedään koukistuksen kautta suoraksi. Olo on kuin ballerinalla.

Pilates-ohjaaja Susanna Kaija näyttää oheisissa kuvissa muutamia pilateksen perusliikkeitä.

Susanna Kaija on hoitajan työhönsä liittyneen koulutuksen aikana päässyt tutustumaan eri kuntoilumuotoihin Eerikkilän urheiluopiston kursseilla. Jo silloin on pilates vienyt hänen sydämensä, ja se on johtanut pilates-ohjaajan kursseihin ja sitä kautta pilates-tuntien pitämiseen. Erinäinen määrä alan teoksia on myös kulunut hänen käsissään, ennen kuin tuntien ohjelmat ovat hioutuneet sopiviksi.

Tunnit aloitetaan kevyellä lämmittelyllä ja tasapainon hakemisella, mutta aivan ensimmäiseksi keskitytään oikeaan hengittämiseen. Napa vedetään sisään, ja hengitys kulkee nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Näin keskivartalon lihakset pysyvät tiukkoina – jos pysyvät – sillä eri liikesarjojen aikana huomaa tämän tästä, että vatsalihakset ovatkin löystyneet ja tiukkuus on haettava uudestaan. Liikkeet tehdään matolla, selällään, kyljellään tai vatsallaan.

Lantiosilta on ohjaaja Susanna Kaijan mieliliike.
Lantiosilta on ohjaaja Susanna Kaijan mieliliike.
Tässä venyy koko ihminen. Tämäkin liike tehdään vatsa tiukkana.
Tässä venyy koko ihminen. Tämäkin liike tehdään vatsa tiukkana.

Pilateksella haetaan kehonhallintatekniikkaa, jossa keskitytään keskivartalon lihasten vahvistamiseen. Erilaisia liikesarjoja tekemällä parannetaan myös nivelten liikkuvuutta ja syvennetään hengitystä. Saksalaissyntyinen Joseph Pilates onkin 1900-luvun alussa tekniikkaa kehittäessään saanut vaikutteita niin joogasta kuin kiinalaisista voimistelumenetelmistä. Pilates ei kuitenkaan ole jumppaa eikä joogaa. Pilates-tunnilla ei juuri koskaan tule hiki, mutta silti tunnin jälkeen tuntee vaikutuksen kehossaan.