Pilateksella hyvää itselle ja muille

Pilatesta ja yleensä liikuntaa harrastetaan omaksi iloksi ja hyödyksi. Viikko sitten sunnuntaina oli lisäbonuksena mahdollisuus parantaa vähävaraisten perheiden ja erityisesti lasten hyvinvointia osallistumalla pilatesmaratoniin, jonka vapaaehtoiset osallistumismaksut tilitettiin Hope-yhdistykselle. Tämä Pilates-yhdistyksen ideoima kampanja tarjosi myös hyvän mahdollisuuden tutustua pilatekseen, jota ei ehkä tunneta kovin hyvin. Oma syynsä varmaan on silläkin, että erilaisia kehonhuoltoon tähtääviä liikuntalajeja on monenlaisia.

Pilateksella tarkoitetaan keskivartalon lihasten vahvistamista tietynlaista hengitystä apuna käyttäen. Liikkeitä tehdessä hengitetään nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Kesken liikkeen täytyy välillä tarkistaa, että vatsalihakset pysyvät tiukkoina. Ilman oikeaa hengitystekniikkaa vatsalihasten tiukkoina pitäminen ei ole mahdollista, ja oikeanlaisen tekniikan oppiminen yleensä kestää jonkin aikaa. Myöhemminkin oikeanlaiseen hengittämiseen täytyy kunnolla keskittyä.

Hyväntekeväisyyspilateksessa oli kolme 45 minuutin jaksoa. Osanottajissa oli niin pilatesta jo aiemmin harrastaneita kuin lajiin tutustujia. Tunnit sujuivat tavallisen pilatestunnin tapaan. Niinpä aluksi heräteltiin kehoa lempeästi liikkumaan. Siinä venyteltiin, rullattiin selkää ja notkistettiin raajoja. Alkulämmittelyn jälkeen mentiin matolle, jossa harjoitteet tähtäävät lantion ja vatsan lihasten voimistamiseen. Mukana oli perusliikkeitä, esimerkiksi lantiosilta, sahaus ja sataset. Eikä saa unohtaa tärkeitä kylkiliikkeitä, joita tehdään kylki kannatuksessa.

Olen tutustunut kymmenkunta vuotta sitten pilatekseen, ja se viehätti alusta lähtien. Alku oli nyt ajateltuna aika rankka, sillä siinä ensin opeteltiin liikkeet ja toteutettiin ne kolmen liikesarjan koreografioina. Kun pilateshengityskin oli uutta, nämä neljän tunnin sessiot olivat tehokkaita. Sittemmin ohjaajat ovat vaihtuneet, mutta pilateksen harrastus on pysynyt.

Moni urheilija on löytänyt pilateksen yhdeksi tukimuodoksi treeneihinsä. Urheiluruudussa näkee urheilijoiden tekevän pilateksesta tuttuja liikkeitä, mutta ihan kenelle tahansa on hyödyksi vahvistaa keskivartalolihaksiaan. Samalla myös liikkuvuus paranee.