Paluu kuntosalille

Vuosia sitten kävin kuntosalilla muutaman jakson. Eri syistä se kuitenkin jäi, ja vikaa oli varmaan niin sysissä kuin sepissä. Muuta liikuntaa kuitenkin olen harrastanut säännöllisesti.

Viime golfkaudella huomasin, että lihaskuntoni oli heikentynyt kadotettujen kilojen myötä, vaikka kiloja ei olekaan poistunut kuin 6-7.

Niinpä syksyllä aloin käydä kerran viikossa joko omaehtoisella käynnillä tai kiertoharjoittelussa salilla. Lihaskunnon kohentamiseen sellainen ei kuitenkaan riitä, joten lisäsin kuntosalikäynnit joulun jälkeen kahteen viikossa.

Alleille kyytiä.
Alleille kyytiä.

Toistaiseksi on intoa riittänyt, sillä sain itselleni oman ohjelman. Siinä otettiin huomioon kulumista kärsivät polveni ja muutamat toiveeni. Ohjelman tekemiseen menee 35-40 minuuttia, ja se on sopiva aika, koska menen joka kerta sen jälkeen joko vesijumppaan tai vesijuoksemaan. Varsinkin kuntosali-vesijumppa -yhdistelmä on tehokas viemään mehut tekijästään.

Sain saliohjelman myötä opastuksen laitteisiin. Suurin virheeni yleensä on liian hätäinen tekeminen, ja olenkin yrittänyt keskittyä suorituksen rauhallisuuteen. Sellainen tekeminen tuottaa tulosta paremmin kuin kiireinen sähellys.

Kuitenkin jo nyt muutaman viikon kuntosaliharjoittelu tuntuu tehonneen. Sen huomaan aivan arkisissa töissäni, ja painokin pysyy hyvin kurissa. Tosin noudatan edelleen vuosi sitten aloittamaani ruokavaliota, jonka olen todennut hyväksi, tosin pienin muutoksin.

Lämmittelyn salilla hoidan mieluiten soutamalla viitisen minuuttia. Kun laite on täydellä teholla, saan siinä ajassa jo mukavasti sykkeen nousemaan. Muutamana aamuna olen jättänyt lämmittelyn väliin, kun olen ennen kuntosalia jo kolannut pihan lumesta ja lisäksi kävellyt reippaasti salille. Lihakset ovat lämmenneet riittävästi.

Venyttely on hyvä tehdä harjoituksen jälkeen kotona. Ohjattuun vesijumppaan kuuluu myös venyttely ja rentoutuminen, joten sen jälkeen en enää kotona venyttele. Venyttelyä harrastan kyllä muutenkin kuin kuntosalin jälkeen, joskin satunnaisesti. Viikkooni kuuluu lisäksi jumppaa, pilatesta, lenkkeilyä ja juuri aloitettua golfharjoittelua sisähallissa.

2 vastausta artikkeliin ”Paluu kuntosalille”

Kommentointi on suljettu.