Tasapainoa kannattaa vaalia

Tasapainoaisti alkaa heiketä jo kaksikymppiseltä. Onko siis ihme, että ikäihmisiä saattaa huimata ja seuraa kaatumisia? Parhain keino säilyttää tasapainoaistinsa ainakin kohtuullisena on yksinkertaisesti liikunta, liikuntamuodolla ei niinkään ole merkitystä.

Mitä enemmän ihminen on paikallaan, sitä kehnommin hänen tasapainonsa voi.
Asian päivitteleminen ei eteenpäin auta, ja kannattaa ryhtyä miettimään yksinkertaisia tapoja kehittää tasapainoaan.

Jokaisen käytettävissä oleva helppo konsti on arkiaskareitten lomassa välillä pysähtyä ja seisoa vaikkapa vain minuutti kerrallaan ensin toisella, sitten toisella jalalla.
Jos tämä onnistuu helposti, voi tietysti aikaa pidentää, mutta mieluummin voisi vaikeuttaa harjoitusta tekemällä liikkeitä ilmassa olevalla jalalla. Esimerkiksi kahdeksikon pyörittäminen antaa jo liikettä lonkallekin.
Hampaiden pesun voi myös hoitaa vuorojaloilla seisten, pian siitä tulee samanlainen rutiini kuin hampaiden pesusta yleensäkin. Se käy samalla myös ryhtiharjoittelusta.

Aika monella on jumppapallo kotona. Ehkä siihen tulee koskeneeksi vain siivotessa, kun se pölyttyy jossakin huoneen nurkassa vai onko se peräti tyhjennettynä sohvan alla. Kannattaa solmia uusi tuttavuus pallon kanssa.
Hyvää tasapainoharjoittelua on istua pallon päällä kädet ja jalat ilmassa. Jos se onnistuu hyvin, tasapaino on kunnossa.

Pallolla istumisen harjoittelu kannattaa aloittaa varovasti, ettei loukkaa itseään, sillä aluksi saattaa tulla äkkipudotuksia pallolta. Tietenkin samalla voi miettiä, voisiko tehdä joitakin muitakin yksinkertaisia liikkeitä pallon avulla. Ohjeita on saatavilla helposti vaikkapa netistä.
Keskivartalolihasten treenaukseen on myös hyviä liikuntatapoja, esimerkiksi pilates tai jooga, ellei halua mennä kuntosalille.

Erityisesti tasapainoharjoitteluun suositellaan taijia, mutta se lienee aika outo laji suomalaiselle. Viisaita nuo kiinalaiset, jotka harjoittavat taijia aamuisin puistoissaan. Kiinnostuneille on You Tube -videoita saatavilla runsaasti, ja niistä saa halutessaan vihjeitä liikkeisiin, joita voi soveltaa itselleen sopiviksi.