Nyt napostellaan kuntoilua

Nyt ei kenenkään tarvitse enää pohtia, mistä saisi aikaa kuntoilulle. Meillekin on levinnyt uusi liikuntatapa, jossa päivän kuntoilut voidaan päivittäin hoitaa 5-15 minuutin pituisissa jaksoissa. Olennaista tässä fitness snacking eli napostelukuntoilussa on, että liikuntasuorituksen aikana syke nousee ja mielellään myös hikoiluttaa.

Tutustuin tähän kuntoilumuotoon ensimmäisen kerran nähtyäni brittiläisen televisio-ohjelman, joka esitettiin muutamia viikkoja sitten. Siinä toimittaja luokitteli itsensä henkilöksi, joka ei halua pitkäkestoista liikuntaa. Ohjelmassa myös testattiin kuntoilun vaikutuksia. En kuitenkaan tarkkaan muista, minkälaisia arvoja saatiin, mutta koehenkilöiden kunto kuitenkin kasvoi. Ohjelmassa tehtiin muiden muassa   kymmenen minuutin ripeätahtisia kävelylenkkejä muutaman tunnin välein.

Tämä kuntoilumuoto on otettu tosissaan myös Suomessa, ja erilaisia suosituksia ja ohjeita on tulossa. Jokainen voi silti ruveta tätä toteuttamaan ilman tarkkoja ohjeitakin. On tietysti eri asia, miten työpaikoilla tällaiseen suhtaudutaan. Joissakin työpaikoissa on jo vuosia ollut taukojumppaa, ja aika samasta asiasta on kyse. Täytyy vain muistaa tehdä liikkeet nopeasti ja tehokkaasti, eikä siis yksi kerta vielä riitä. Tosin loput kerrat voi tietysti toteuttaa vapaa-ajallakin.

Vain mielikuvitus on rajana, kun mietitään, minkälaisia liikkeitä tällaisena napostelukuntoiluna voi tehdä. Esimerkiksi 10-20 kyykkyä päivässä on helppo toteuttaa, kunhan ottaa sen tavaksi. Kahvakuula tai kuminauha on monella kotona, ja niiden käyttö tuo vaihtelua. Ohjeita on helppo löytää netistä, mutta esimerkiksi Selkäliiton taukojumppa, Jumppakissa, on yksi mahdollisuus. Sen voi maksutta tilata netistä omalle koneelleen tai puhelimeen, ja samalla saa vaihtelua omiin liikuntatuokioihin.

Joka asiassa on hyvät ja huonot puolensa. Minua arveluttaa ajatus, että hikoilisi liikaa. Kukaan ei varmaankaan halua mennä suihkuun kolmesti päivässä eikä ainakaan kaikkien iho sellaista kestäisi. Edustan kuntoilussa tuttuja, vanhoja tapoja, ja se on tietysti eläkeläisenä helppo valinta. On ylellistä, kun on aikaa ja voi harrastaa kuntoilua silloin, kun haluaa. Lenkillä saa myös nauttia ulkoilmasta ja luonnon äänistä.

Vaikka en itse tarvitse pikakuntoilun mahdollisuutta, pidän tätä vaihtoehtoa hyvänä. Valtaosa suomalaisista liikkuu liian vähän, ja jokainen liikunnan lisäys on eduksi paitsi yksilölle myös yhteiskunnalle. Ikäihmisten taas pitäisi huolehtia lihaskunnostaan, sillä hyvä lihaskunto auttaa selviämään arjen haasteista. Joka tapauksessa on hyvä muistaa aktiivinen elämäntapa, esimerkiksi käyttää portaita tai mennä kävellen tai pyöräillen, jos siihen vain on mahdollisuus.

Artikkelikuva: Vaikkapa 15 minuutin sauvakävely on hyvä yhdeksi kuntoiluhetkeksi. Samalla voi haukata happea.