Näinkin voi käydä puhelinmyynnissä

Kun nyt lähdin seikkailemaan puhelinmyynnin kiehtovaan maailmaan, jatkan kertomalla mielestäni erikoisen tositapauksen.

Sain puhelinsoiton sähkösopimuksen tarjoajalta. Tästä on aikaa yli kuusi vuotta, ja silloin kovasti kehotettiin ihmisiä kilpailuttamaan sähkönsä. Tein sopimuksen alkukesästä 2008, ja kaikki sujui hyvin seuraavaan kevääseen. Sain kohtuullisen kokoisia arviolaskuja, kunnes syksyllä tuli mieleeni, ettei huhtikuun jälkeen ole tullut laskun laskua. Olin odottanut tietysti ensimmäistä kulutukseen perustuvaa laskua.

Asia vaivasi minua, sillä ilmaisia lounaita saati sähkötoimituksia ei tietysti ole. Lähetinkin yhtiöön sähköpostia ja tiedustelin, miksi ei ole tullut minkäänlaisia laskuja. Sain ystävällisen vastauksen, että tilanne selvitetään ja hoidetaan. Jäin odottamaan laskuja, joita ei edelleenkään tullut. Soitin muutaman kuukauden päästä kysyäkseni, miksi edelleenkään ei minua laskuteta, vaikka sähköä saan keskeytyksettä.

Puhelimen toisessa päässä tuntui olevan todella sekava tilanne, sillä minulle tarjottiin kahtakin eri miehen nimeä, vaikka olin tietysti kertonut oman nimeni. Kerroin myös kulutuspaikan numeron, ja sanoin harkitsevani sopimuksen irtisanomista, vaikka näennäisesti olin saanut tosi ´´edullisen´´ sopimuksen. Tietoni luvattiin lähettää reskontraan, josta hoidettaisiin laskutuskin.

Laskua ei edelleenkään näkynyt, joten kyllästyin kerta kaikkiaan. Menin paikallisen sähköyhtiön toimistoon, ja sanoin siirtyväni takaisin tämän yhtiön asiakkaaksi. Sain kuitenkin heti miten puhelinsoiton, että minulla onkin ns. minisähkösopimus aikaisemman yhtiön kanssa, ja se päättyy vasta maaliskuun lopussa. Tällaisesta sopimuksesta ei minulle ollut mitään ilmoitettu, mutta en jaksanut enää muuta kuin odottaa pari kuukautta. Ilmoitin kirjatulla kirjeellä sähkösopimuksen irtisanomisesta, ja aprillipäivästä 2010 lähtien olin paikallisen sähköyhtiön asiakas. Nyt tiesin päässeeni eroon aikaisemmasta sopimuksesta, sillä kellään ei voi olla kahta sähkösopimusta voimassa. Jäin odottamaan, saanko nyt vihdoin laskun.

En hermoillut tilanteessa, vaikka kyse olikin jo aika pitkästä ajasta. Lain mukaan ei yhtiö näet voisi laskuttaa minulta kahta vuotta kauemmalta ajalta mitään. Loppulasku tuli kuin tulikin päivättynä 12. tammikuuta 2012. Summa oli mielestäni kohtuullinen 72,91 euroa. Asiakaspalvelun mukaan laskutukseni oli pysähtynyt järjestelmäviasta johtuen. En tiedä, voiko tätä nyt pelkästään panna puhelinmyynnin syyksi, mutta siitä kaikki kuitenkin alkoi. Vastapuoli jäi ainakin kasvottomaksi.