Näin kehität tasapainoasi

Ihminen tarvitsee tasapainoa joka päivä iästä riippumatta. Heikentymistä alkaa tulla heti 30 ikävuoden jälkeen, siksi jokaisen olisi syytä vaalia ja harjoitella hyvän tasapainon ylläpitoa. Monella jumppa-, pilates- tai joogatunnilla on myös tasapainoharjoitteita, ja niitä voi tehdä kotonakin, kunhan vain muistaa asian.

Kirjoitin tasapainon ylläpidosta jo aiemmin, mutta ei liene pahaksi muistuttaa siitä uudelleen. Kun on liukkaita kelejä, vaanivat kaatumistapaturmat kaikenikäisiä, mutta erityisesti iäkkäitä ihmisiä. Hyvällä tasapainolla voi onnistua välttämään kaatumiset ja näin myös ikävät loukkaantumiset.

Tasapainon harjoittelussa on parasta, että se sujuu helposti aivan arkielämässä tarvitsematta mennä minnekään kotoa eikä asullakaan ole niin väliä. Toki harjoittelu myös salilla käy kätevästi ohjelman päätteeksi, ja salilla tietysti on esimerkiksi kuminauhoja, joiden avulla pystyy tehostamaan liikettä. Parhaat harjoitteet ovat lyhyitä ja yksinkertaisia, mutta huono puoli on siinä, että harjoittelun pitäisi olla säännöllistä.

Tässä harjoitteluehdotuksia:

1. Yksinkertainen seisontaharjoitus yhdellä jalalla, muutama toisto. Ilmassa olevalla jalalla voi tehdä ympyrää tai viedä sitä eteen, sivulle ja taakse. Myös vaa´an tekeminen on hyvää harjoitusta. Parhaiten harjoitukset onnistuvat, kun ottaa kiintopisteen etualalta. Kun on edistynyt, voi tehdä samat harjoitukset silmät suljettuina.

2. Hampaiden pesu yhdellä jalalla seisten. Tämä on mahdollista, olen itse sitä harjoittanut, tosin vain iltaisin.

3. Lankutus esimerkiksi 2-3 x 45 sekuntia. Lankutus on hyvää keskivartalotreeniä. Kun on vahva keskivartalo, kaatuminen saattaa estyä. Niinpä mikä tahansa keskivartaloa voimistava treeni on hyväksi, lankutus on vain esimerkkinä.

4. Kuntosaliharjoittelu. Salitreeni vahvistaa lihaksia niin, että samalla myös tasapaino kehittyy.

5. Suo- tai muussa epätasaisessa metsämaastossa kävely. Tämä keino on hyvä pitää mielessä, sillä se on erinomainen tapa parantaa tasapainoaan. Kun tähän aikaan vuodesta metsässä kuljetaan suksilla, niin myös murtomaahiihto täytyy muistaa tasapainoa kehittävänä lajina. Tämä on kuitenkin myös kehäpäätelmä, sillä hyvä tasapaino on tarpeen esimerkiksi alamäkeä laskettaessa.

Kuvituskuva täältä.