Miten syödä terveellisesti?

Mikä onkaan houkuttelevampaa kuin ajatella syövänsä terveellisesti, jopa terveyttään edistävästi! Helppoa se ei tietenkään ole, sillä jatkuvasti tulee erilaisia suosituksia tai jopa varoituksia tutuistakin ruoka-aineista. On kuitenkin ruokia, joiden terveellisyydestä ravitsemustutkijatkin ovat kutakuinkin yhtä mieltä. Tärkeintä joka tapauksessa on kokonaisuuden hallinta, jossa hyvän ruoan lisäksi muistetaan riittävä liikunta, lepo ja uni.

Kuuntelin tunnetun ravitsemustutkijan, professori Mikael Fogelholmin luennon, jossa hän hyvin selkeään tapaan esitteli ajatuksiaan terveellisestä ruokavaliosta. Hän myös totesi tämän riittävän levon ja unen olevan jo Virossa hyvien elämäntapojen suosituksessa. Me olemme siis tässä jäljessä, kun toistaiseksi korostetaan vain terveellistä ruokaa ja liikunnan harrastamista.

Ruokapyramidi on kokenut muutoksia viime vuosina, eikä ihme, sillä ovathan tutkimustuloksetkin antaneet uutta tietoa. Pyramidin jalustana ovat kasvikset, marjat ja hedelmät, sen yläpuolella täysjyväviljalisäkkeet, leipä, puuro ja mysli. Keskivaihe on kokenut suuren muutoksen, sillä kasviöljyjen ja margariinin viereen ovat tulleet pähkinät, siemenet ja mantelit sekä vähärasvaiset maitovalmisteet. Oma seuraava ruutunsa on kalalle ja siipikarjalle. Toiseksi ylempänä aika kapeana suikaleena ovat lihavalmisteet, punainen liha ja kananmuna. Pyradimin kärkenä ovat sattumat (leivonnaiset, makeiset, makkara, virvoitusjuomat).

Entä sitten punaisen lihan ja lihavalmisteiden syönti, jota on verrattu yhtä suureksi syöpäriskiksi kuin tupakkaa? Professori Fogelholm pitää aivan yliampuvana ajatusta, jonka mukaan punaisen lihan syönti aiheuttaisi yhtä suuren syöpäriskin kuin tupakka. Totta silti on, että punaisen lihan ja lihajalosteiden syönti voi altistaa suolistosyövälle, mutta riskin suureneminen on hänen mielestään vain murto-osa siitä, mitä tupakka aiheuttaa.

Syöpäriskiä voi sen sijaan selittää myös se, että punaisen lihan ja lihatuotteiden ystävät yleensä syövät vähän vihanneksia ja hedelmiä, tupakoivat eivätkä juuri harrasta liikuntaa. Lihansyöjien olisi parasta valita kotimaista, laadukasta lihaa.

Yksinkertaistettuna voi sanoa, että kalan, täysjyvätuotteiden, vihannesten ja hedelmien syönti antavat hyvän ennusteen terveyteen. Ruoan runsas kuitupitoisuus myös laihduttaa. Ehkä myös olisi tärkeätä muistaa nauttia ruoasta, siinä suomalaisilla olisi varmaan oppimista.