Liikunnasta saatiin uudet suositukset

Nyt on saatu uusi liikuntasuositus, vaikka tiedonpuute tuskin tällä alalla vaivaa. Kun vain tutkii vaikka viikon aikana erilaisia mediassa julkaistuja liikuntaohjeita, pysyy hyvin informoituna. Ehkä tämä uusikin liikuntasuositus on tarpeen, mutta vähän epäilyttää, saako se ketään ennestään nihkeästi liikuntaan suhtautuvaa liikkumaan aiempaa enemmän. Tuollainen kaiken liikuskelun laskeminen liikunnaksi saattaa päinvastoin harhauttaa jonkun ajattelemaan, että normaali kotiaskareitten teko riittää. Minusta selvempi oli taannoinen suositus päivittäisestä vähintään puolen tunnin liikunnasta vaikka 10 minuuttia kerrallaan.

Kärjistetysti uudesta suosituksesta voisi päätellä, että jo tuolilta nouseminen on liikuntasuoritus. Tällainen nippelöinti nousi ainakin näyttävästi esille, vaikka toisaalta kyllä kerrottiin tarvittavan viikossa joko reipasta liikuntaa 2 tuntia 30 minuuttia tai rasittavaa liikuntaa tunti ja 15 minuuttia. Kunnon kohottaminen edellyttää varmasti myös muuta, mutta ehkä tuo määrä riittää kunnon ylläpitoon. Hyvä kuitenkin on muistutus myös levon ja riittävän unen tarpeellisuudesta.

Tärkeätä on omaksua aktiivinen elämäntapa. Terve järkikin sanoo sen jokaiselle, mutta mukavuudenhalu voittaa monesti. Liikunnassa onkin olennaista löytää itselle mieleinen tapa harrastaa. Joku tykkää harrastaa vain itsekseen, toinen kannattaa ryhmäliikuntaa. Tarjontaa on runsaasti, eivätkä esimerkiksi kuntosalit enää edellytä esimerkiksi vuoden sitoutumista. Lihaskunnon ylläpidossa ja kohentamisessa kuntosali on oiva paikka. Monelle kuntosalin kynnys tuntuu olevan korkea, eikä salille siksi tule lähdetyksi.

Yksi tapa aloittaa kuntosaliharrastus on osallistuminen kiertoharjoitteluryhmiin. Niissä on 10-15 osallistujaa, ja ohjaaja on etukäteen valinnut laitteet, joita kulloinkin käytetään. Yhdessä laitteessa ollaan vain lyhyen aikaa, ja tunnin aikana kierretään kymmenkunta laitetta/liikettä. Kiertoharjoittelun aluksi liikkeet näytetään, ja ohjaaja valvoo, että liikkeet tehdään oikealla tavalla. Näin kiertoharjoittelu sopii sellaisellekin, joka tuntee olonsa kuntosalilla oudoksi. Toisen viikkotunnin voikin sitten mennä tekemään itsekseen.

Oma lukunsa on, että UKK-instituutin liikuntasuositus on tehty 18-64-vuotiaille. Suomen väestöstä oli viime vuonna tähän ikäryhmään kuuluvia 62,2 prosenttia ja 65 vuotta täyttäneitä oli 21,8 prosenttia. Näinkin huomattava eläkeikäisten väestönosa on jätetty tässä asiassa huomiotta. Olisi kai aika laatia eläkeikäisille omat suositukset, kun tälle suosituslinjalle on lähdetty. Yhteiskunnallekin on varmasti eduksi jokainen ikäihminen, joka hoitaa kuntoaan.