Lotat ja kahvakuula, mallia muillekin

Liikkumisen tärkeydestä puhutaan ja kirjoitetaan paljon, eikä syyttä. Voisi sanoa, että jokaisen on syytä liikkua henkensä edestä. Edelleen on kuitenkin niin, että osa ihmisistä liikkuu todella paljon, osa satunnaisesti tai ei ollenkaan. Kuitenkin kaikkien siihen kykenevien pitäisi ainakin kerran päivässä käyttää jalkojaan jonkinlaiseen liikkumiseen. Reipas puolen tunnin kävelylenkkikin on jo jotakin.

Ikä on hyvä tekosyy vähentää tai jopa jättää kokonaan liikkuminen kodin ulkopuolella. Kun tulevat taas ensimmäiset liukkaat, moni ikäihminen saattaa jättäytyä sisälle eikä uskaltaudu kaatumisen pelossa lähtemään liikkeelle. Yksinkertaisilla konsteilla voi kuitenkin parantaa tai ylläpitää tasapainoaan, jolloin kaatumiseenkin on pienempi riski. Yhdellä jalalla seisominen vain pari minuuttia päivässä riittänee jo ylläpitämään tasapainotaitoa.

Onneksi kaikki ikäihmiset eivät suojaudu Minä olen jo niin vanha -lauseen taakse. Esimerkiksi Länsi-Suomen diakonialaitoksen Porin yksikössä on toteutettu lottien kuntoutuskurssi. Pienellä laskutoimituksella huomaa, että lotat ovat jo yhdeksänkymppisiä.

Liikuntaryhmää ohjaamassa ollut Susanna Kaija kertoi, että ensimmäisenä haasteena oli saada ryhmän jäsenet lattialle makuulle ja myös pääsemään sieltä ylös. Ennakkoluulottomasti tämä ryhmä kuitenkin jatkoi ja tutustui kurssin aikana eri liikuntalajeihin: kuntosaliin, kahvakuulaan, ulkoiluun, pilatekseen, sisäpyöräilyyn sekä tuoli- ja mattojumppaan. Myös rentoutus ja tasapainoharjoitteet olivat ohjelmassa. Tässä luettelossa on mallia nuoremmillekin, sillä kurssilaiset kävivät kerran viikossa neljän tunnin liikunnassa. Kertoja oli yhteensä kymmenen.

Vaikka ihmisellä ei ole ylipainoa kuin muutama kilo, se helposti pakkautuu sisäelinten ympärille. Hyvä uutinen on se, että sieltä ne ylimääräiset rasvat yleensä lähtevät ensimmäiseksi poiskin. Kahvakuulaa ei tarvitse kaikkien ruveta nostelemaan tai muutenkaan mennä hikoilemaan kuntosalille, mutta niitä kokeilemaan kannattaisi kenen tahansa lähteä. Tärkeintä olisi löytää mieleiset lajit, sillä vain siten pystyy noudattamaan säännöllistä liikuntarytmiä.

Olkoon liikuntamuoto aivan mikä hyvänsä, se on ihmiselle hyväksi.