Liikenne herättää tunteita

Liikenteessä autoilijoita ärsyttää eniten toinen autoilija, joka ei käytä vilkkua. Tällainen tulos saatiin yhdessä kyselytutkimuksessa. Tähän tekee mieli heti vastata, että vaarallinen on myös autoilija, joka jättää/unohtaa vilkun päälle. Ei ole montakaan päivää siitä, kun viimeksi jäin kolmion taakse odottamaan risteykseen kahta autoa, joissa  kummassakin oli oikea vilkku päällä. Kuitenkin vain ensimmäinen auto kääntyi, toinen ajoi suoraan. Onneksi siis epäilin, vilkun käyttö ei ole niin yksinkertaista kuin luulisi.

Toiseksi eniten ärsyttävät tutkimuksen mukaan liikenneruuhkat, kolmanneksi ajokaistan tukkivat autoilijat ja neljänneksi liian hitaasti ajavat autoilijat. Vasta viidennellä sijalla ovat ylinopeutta ajavat autoilijat. Autoon ehkä astutaan liian usein kiire kantapäillä, ja silloin toiset autoilijat tuntuvat vain hankaluuksilta. Jos näihin asioihin syventyisi, pitäisi kai eniten harmittaa, että liikenteessä on rattijuoppoja, huumekuskeja tai kortittomia. Turvallisuus sentään on tärkeintä jokaiselle.

Minulta ei ole mitään liikenneasenteita kyselty, mutta harmittaa eniten, jos  joku ajaa perässäni liian lähellä. Erityisesti tunnen olon turvattomaksi, jos peräpeilistä näen ison auton. Osaan liian hyvin kuvitella, millaiseksi rusinaksi autoni muuttuisi, jos joutuisin jostakin syystä äkkiä jarruttamaan ja suuri auto pamauttaisi perääni.

Kummastelen myös ohitusvimmaa silloinkin, kun ohittaja kääntyy pois tieltä seuraavassa liittymässä melkein nenäni edestä. Noudatan nopeusrajoituksia, enkä suinkaan ole mikään alinopeuden harrastaja. Sellaisiakin kuulemma tiellä kulkee. Olen itsekin ennen ohitellut enemmän, ja päätin järkeistää ajoa niin, että harkitsen entistä tarkempaan, ennen kuin ohitan. Polttonesteen kulutus on tämän asiosta vähentynyt, joten silkkaa säästöä on tullut.

Ääri-ilmiönä tunnetaan jopa sellainen tunnetila kuin liikenneraivo. Näin voimakkaasti tuntevat pitävät itseään aivan ylivertaisina autoilijoina.  Kun lähellä autoillut tekee jonkin virheen, toinen saattaa kiivastua aivan liikaa, ja silloin torvi soi. Tietysti voi olla vielä huonompaakin käytöstä. Moni autoilija kokee olevansa keskivertoa parempi tai ainakin niin väitetään. Ehkä kuitenkin olisi parasta tunnustaa, että useimmat tekevät niin liikenteessä kuin muuten aina välillä virheitä.