Lenkkeilyn kulta-aika

Lenkkeilyä voi tietysti harrastaa läpi vuoden, varsinkin eteläisessä Suomessa, jossa kunnon talvia ja hiihtokelejä ei ehkä enää saada. Joka tapauksessa kevät ja syksy ovat minulle parhaita lenkkeilyaikoja. Välillä on kävelysauvat mukana, välillä ei.

Näin kevätaikaan ilmat suosivat juuri lenkkeilyä, sillä tuulikaan ei haittaa, kun osaa pukeutua. Pukeutumiseen sopii sama nyrkkisääntö kuin murtomaahiihtäjälle. Lähtiessä on hyvä olla jopa hieman vilu, sillä nopeasti liikkuminen lisää niin lämpöä, että liian vahvasti pukeutunut ei oikein nauti lenkistään. Aurinkoinen sää siivittää askeleita, ja toisinaan otan viihdykkeeksi myös mielimusiikkia korviin soimaan.

Aivan tavallinen lenkki voi myös antaa voimia, jos vain väsyneenä tai hieman allapäin saa itsensä lähtemään liikkeelle. Voi myös käydä niin kuin minulle, että tavallinen tunnin lenkki paisui yli kahden tunnin kävelyksi, kun hieno ilma houkutteli poikkeamaan metsään. Kuljin harjun rinteitä ylös ja alas, välillä polut olivat kivisiäkin, mutta hyvältä tuntui.

Myös mainoksia katsomalla voi huomata, että lenkkeilyn aika on viimeistään nyt. Ehkä eniten näkee polkupyörämainoksia, mutta seuraavaksi eniten kaupataan kyllä erilaisia lenkkareita.

Tähän loppuun sopivat vielä aivan tuoreet ja hyvät uutiset. Kävelyn terveysvaikutukset ovat vieläkin isommat kuin tähän mennessä on tiedetty. Erilaiset kalorilaskurit näyttävät liian vaatimattomia tuloksia. Ne perustuvat vanhoihin kaavoihin, jotka taas on laskettu liian vähäisen otannan perusteella. Kummallista kyllä ei olekaan otettu huomioon, että ihmiset ovat erikokoisia ja kuluttavat energiaa eri määriä.

Uusissa mittauksissa otettiin paremmin huomioon testihenkilöiden sukupuoli, paino, pituus ja kävelynopeus. Vanhan laskennan mukaan tunnin kävelyllä, viiden kilometrin tuntivauhdilla kuluu 68 kilokaloria. Nyt tiedetään, että 59-kiloinen nainen kuluttaa enemmän eli samassa ajassa 81 kilokaloria kävellen samaa tahtia.