Laihdutus voi myös onnistua

Kannattaako laihduttaa vai ei, sitä pohtii aika moni. Suosittelen jättämään pohdinnat sikseen ja aloittamaan laihdutuksen, jos tarvetta on. Muutaman kilon ylipaino ei varmaankaan ketään haittaa, ellei läski satu olemaan keskivartalossa, jossa se on terveysriski. Silloin auttaa, kun päivittää ruokavalionsa terveelliseksi.

Synkkiä pilviä laihduttajien taivaalle sinkosi kylläkin Helsingin Sanomissa 11. marraskuuta julkaistu juttu, jonka mukaan harva laihduttaja onnistuu. Onnistumisella tässä yhteydessä tarkoitetaan, että muutos pysyy kauemmin kuin vuoden tai kaksi. Haluan kuitenkin muistuttaa, että tämä on vain keskivertotulos eli myös onnistujia on.

Kyseessä oli katsaustutkimus, jossa tarkasteltiin 53 tutkimuksen ja yli 68 000 laihduttajan tulosta. Vuoden kuluttua tulokset olivat laihat, laihduttaja ei, sanotaan artikkelissa osuvasti. Vuoden kuluttua on yleensä muutama kilo vähemmän, mutta viiden vuoden kuluttua tulos on vielä heikompi. Näin siis keskimäärin.

Tiedän jotakin laihduttamisesta minäkin, ja kannustan jokaista miettimään, minkäpainoisena haluaa elää. Olin lievästi ylipainoinen, kun helmikuussa 2014 päätin laihduttaa ylimääräiset kilot, jotka olivat eläkkeelle jäätyäni päässeet tulemaan. Vuoden kuluttua olin laihtunut enemmän kuin olin aikonutkaan eli yli 10 kiloa, ja painoni on pysynyt sen jälkeen samoissa lukemissa. Myönnän, että laihduttaminen on vähän hankalaa, mutta ei suinkaan ylivoimaista.

Kun painoni vain jatkui laskuaan, lopetin tarkkailun, sillä laihtumisellakin on rajansa. Nälkää en ole nähnyt, mutta olen varmaan sopeutunut niin hyvin noudattamaani ruokavalioon, ettei ole vaikeuksia painonhallinnassa ainakaan toistaiseksi.

Olen aina harrastanut liikuntaa, ja liikunnan harrastaminen onkin välttämätöntä, jos haluaa pysyvän muutoksen. Monipuolinen ruoka on tärkeää, mutta katsaustutkimuksessakin huomattiin, että liikunnan samalla aloittaneet tai jo aikaisemmin liikuntaa harrastaneet pysyivät parhaiten uusissa mitoissaan. Myös tiettyä joustavuutta kaivataan. Jos on juhlat tai matkoja, unohdetaan laihduttaminen. Heti arkipäivänä palataan taas tuttuun ruokavalioon.

Tuloksia ei kuitenkaan kannata odottaa nopeasti. En usko pikalaihdutuksiin, enkä erikoisdieetteihin. Kuka voi koko elämänsä elää jollakin dieetillä? Ateriakokoja voi kuitenkin pienentää ja ateriavälejä lyhentää. Ruoasta nauttiminen ja hidas syöminen ovat hyviä tapoja, samoin nouseminen vaa´alle joka aamu. Silloin liiat kilot eivät pääse yllättämään.