Laihduttajan ABC

Missä kaksi tai useampi nainen kohtaa, on hyvin todennäköistä, että joku sanoo haluavansa laihtua muutaman kilon. Tavallisimmin tämä tarve on sanojan mielestä viisi kiloa. Puhumalla ei kukaan kuitenkaan kiloakaan menetä, mutta puheenaihe pysyy yhtä sitkeästi kuin ne arvellut liikakilot. Hyvä tietysti olisi saada ero niistä kiloista, joita pitää ylimääräisenä, ettei tarvitse koskaan ryhtyä isompaan urakkaan.

Sellaistakin tapahtuu. Kaupassa käydessä satuin kuulemaan seuraavan keskustelun. -Oletko hoikistunut? kysyi nainen toiselta kassojen luona. – 40 kiloa, vastasi toinen. – Ilmankos en meinannut sinua tuntea, päättyi keskustelu. Olisin odottanut, että tuttavaa näin suuri muodonmuutos olisi enemmän kiinnostanut, mutta keskustelu tyrehtyi näin pian.

Mietin muutamia asioita, jotka olisivat tärkeitä, ettei koskaan joudu toteuttamaan mitään jättilaihduttamista. Sadattuhannet suomalaiset ryhtyvät vakavissaan joka vuosi laihduttamaan, mutta suuri ellei peräti suurin osa palaa lähtöpainoonsa. On myös hyvä muistaa, että pienikin painonpudotus on parempi kuin ei mitään.

A) Laihdutustuotteet tai dieetit on parasta unohtaa. Ne merkitsevät tietysti monia asioita, mutta ainakin ne ovat aika otollinen tie epäonnistumiseen. Laihduttaminen edellyttää muutosta elämäntapaan ja nimenomaan ruokailutapoihin. Moni syö huomaamattaan liikaa, ja annoskoon pienentäminen ja/tai ruokailurytmin muuttaminen aikaisempaa tiheämmäksi on välttämätöntä.

B) Herkkujakin saa syödä, mutta maltillisesti. Kun on juhla, syödään hyvällä omallatunnolla ja nautitaan  juhlahetkistä, mutta palataan harkittuun ruokailuun taas arkena. Arkipäiviä on sentään kaikilla huomattavasti enemmän kuin juhlapäiviä. Riittävä vedenjuonti ja hyvät yöunet ovat myös osa toimivaa painonhallintaa, vaikka se ei ehkä ensimmäiseksi tulekaan mieleen. Hyvä tapa on juoda lasillinen vettä aina ennen ateriaa.

C) Painonhallinta on helpointa, kun harrastaa liikuntaa ainakin kolmena päivänä viikossa. Siinäkin  tärkeintä on säännöllisyys. Kun jaksaa viikosta toiseen noudattaa itse luomaansa liikuntalukujärjestystä, siitä tulee pysyvä tapa. Liikuntamuotoja valitessa on ajateltava itsekkäästi eli harrastettava sellaisia liikuntamuotoja, jotka tuottavat itselle iloa. Riittävä lepo on tässäkin asiassa muistettava.

Kannattaa ottaa järkevät tavoitteet ja edetä maltillisesti. Liikakilot ovat todennäköisesti tulleet vuosien mittaan, ja pois ne lähtevät myös harmittavan hitaasti.  Silloin muutos on kuitenkin mitä todennäköisimmin myös pysyvä.