Kuntosali ei tarjoa pikavoittoja

Tammikuu on kuin joulukuu kuntosali- ja liikuntayrittäjille. Moni havahtuu vuodenvaihteessa miettimään omia kuntoilutapojaan ja tekemään päätöksiä niiden kohentamisesta. Tähän huutoon on myös hyvin vastattu, ja erilaisia kehonhuoltokursseja järjestetään erityisesti vuoden alussa. Ne myös vetävät hyvin osanottajia. Jos edes puolet näistä ihmisistä saa pysyvän kipinän, voittajia ovat kaikki.

Perjantaisen seniorijumpan jälkeen joku kysyikin ihmetellen: Kuinka jotkut selviävät niin, etteivät ollenkaan käy missään jumpassa? Pukuhuone oli täynnä seniorijumpasta tulleita ja tuolijumppaan menossa olevia naisia. Hyvä kysymys, niin kuin tavataan sanoa, mutta siihen vastaaminen onkin vaikeaa. Sitä kai voi kukin pohtia omista lähtökohdistaan.

Lihaskunto heikkenee iän myötä, ja varsinkin ikääntyneiden pitäisi huolehtia lihaskunnostaan. Tietysti kaikki liikunta on merkityksellistä, mutta lihaskuntoa se ei välttämättä kerrytä. Tämän kaiken tiedän hyvin, mutta silti lihaskuntoni pääsi heikkenemään syksyn aikana. Kävin lenkillä, jumpassa ja pilateksessa, mutta kuntosalikäynnit syystä tai toisesta jäivät satunnaisiksi.

Niinpä palasin nöyrästi kuntosalille. Tuttua puuhaa se onneksi on, mutta alkuun lihakset kyllä ovat kertovat, että taukoa on ollut. Luulisin normaalin rytmin taas löytyvän pian, sillä laitteet ovat tuttuja. Kuntosalin kynnys on edelleen monelle korkea, ja kynnyksen ylitykseen uskaltautuneetkin saattavat vierastaa monia laitteita. Minulle joku nainen kertoi pitävänsä laitteita miehisinä. Opastin häntä käyttämään pieniä painoja ja pitkiä sarjoja, itse en ole kokenut laitteissa mitään maskuliinisuutta.

Kuntosalilla satunnaisesti käyvä ei saavuta toivomaansa tulosta. Tuloksia kuntosaliharjoittelusta on turha odottaa kovin nopeasti. Ehkä tämä tietoisuus myös estää saliharjoittelun aloittamisen. Suurin virhe on kuitenkin aloittaa kovin rehvakkaasti rankalla ohjelmalla, se vetää mehut ja halut nopeasti keneltä tahansa. Niin tylsältä kuin se saattaa tuntuakin, tuloksiin pääsee vain pienin askelin. Ensimmäinen askel on vaikein, eikä joka kerta salille lähteminen ole juhlaa. Itsekuria myös kysytään.

Olen tavannut salilla naisia, jotka epäröiden tarttuvat laitteisiin. Tietysti on tärkeää, että liikkeet tehdään oikein. Suosittelen aina aloittelijalle ohjattua kiertoharjoittelua, jota saleilla on tarjolla. Silloin on ohjaaja mukana, ja tunnin aikana ehtii oppia noin kymmenen laitteen käyttöä. Kokeneilta kävijöiltä voi kuitenkin myös aina kysyä ohjeita.