Kukkivat kaalit ovat monikäyttöisiä

Kukkiviin kaaleihin lasketaan kukkakaali ja parsakaalit. Kotimaan tuotantoa saa yleensä nauttia heinäkuusta lähtien, mutta vielä riittää hyvää satokautta. Kukkivat kaalit valittiin viime vuonna vuoden vihannekseksi, ja varmaan se lisäsi niiden käyttöä. Totutun perunan sijaan voisi aterialle valita myös kukka- tai parsakaalin, jotka kypsyvät nopeasti esimerkiksi höyrytettynä.

Kukkivien kaalien käytössä vain mielikuvitus asettaa rajoja. Kukkakaalia voi esimerkiksi syödä raakana sellaisenaan tai esimerkiksi salaatissa tai dippivihanneksena. Keitetty kukkakaali taas sopii käytettäväksi patoihin, keittoihin, vuokiin tai gratiineihin. Myös grilliin käy niin kukka- kuin parsakaali.

Myös parsakaali on kokonaan syötävä, vaikka varsiosa tuntuu joskus liian puumaiselta. Varren voi kuoria kevyesti. Parsakaali sopii lisukkeeksi, mutta erittäin hyvin gratiineihin ja keittoihin. Erinomaiselta maistui myös edellisen päivän ylijäänyt, keitetty parsakaali munakkaan höystönä. Varsiparsakaalia en niin hyvin tunne, mutta sitä voi käyttää tavallisen parsakaalin tapaan, eikä vartta tarvitse kuoria.

Kaaleja voi myös pakastaa, mutta ne täytyy ensin kiehauttaa 3-6 minuuttia, jäähdyttää ja vasta sitten pakastaa. Nyt erityisesti kannattaisi suosia kukkakaalien käyttöä ja vaikka pakastusta, sillä Helsingin Sanomien mukaan muutamat viljelijät ovat joutuneet jopa jättämään kaaleja maahan. Syynä on alkukesän viileys, jonka takia kaalit kypsyivät yhtä aikaa. Näin syntyi ylitarjontaa, ja hinta laski tuottajalle liian alhaiseksi. Parempi oli jättää kaalit nostamatta.

Kukkivien kaalien C-vitamiinipitoisuus on korkea. Vain 100-150 grammaa kaalia riittää päivän C-vitamiiniannokseksi. Raa´assa kukkakaalissa on myös kalsiumia, kaliumia, rautaa, magnesiumia sekä B- ja E-vitamiineja. Parsakaalissa on esimerkiksi  A-, B- ja E-vitamiineja, magnesiumia, foolihappoa, rautaa ja flavonoideja.

Kukkakaali on tullut Eurooppaan jo 1500-luvulla Lähi-idästä ja Egyptistä. Parsakaali (brokkoli) on alkujaan lähempää eli Italiasta, mutta siellä sitä on viljelty jo antiikin aikana. Meille parsakaali on rantautunut vasta myöhemmin ja yleistynyt oikeastaan parin viime vuosikymmenen aikana.

Laihduttajalle kukkivat kaalit ovat erityisen hyviä, sillä niissä on vähän kaloreita. Parsakaalin varressa taas on kuituja, joten sitä ei kannattaisi hyljeksiä. Kukkivat kaalit ovat myös hyviä ainesosia smoothien valmistajalle. Osa päivän vihannesannoksesta tulee smoothiessa nautituksi kuin salaa.