Kotikuntoilun vanhat ja uudet tyylit

Talvi tekee tuloaan, mutta sitä ennen on jaksettava nämä (ainakin Etelä-Suomen) pimeät ja harmaat marraskuun päivät. Vielä on edessä alkuaan pyhimysten muistoksi vietetyt Liisan (19.11.) ja Kaisan (25.11.) päivät. Vanha kansa osasi näiden päivien mukaan ennustaa joulun tai jopa koko tulevan talven säitä. Liisan liukkaat ja Kaisan kaljamat tuntee moni nykypäivän ihminenkin liukastellessaan teillä ja kaduilla.

Säät ovat mitä ovat, mutta usein kuitenkin sellaisia, ettei kaikki tuttu liikunta onnistu tai ainakaan huvita. Ellei halua kuntosalille, voi kuntoaan hoitaa kotonakin. Aika monella varmasti on kotona erilaisia liikuntavälineitä. Tuorein lienee hulavanne, joka sekin on monelle tuttu vuosikymmenten takaa. Entiset hulavanteet vain olivat kovaa muovia ja usein vähän kapeampia kuin nykyisin saatavat.

Hulavanteen säännöllinen pyöritys lupaa keskivartalon kavennusta, ja kukapa ei sitä haluaisi. Se vaan edellyttää ahkeraa pyöritystä. Tässä on muuten oivallinen esimerkki siihen kuntoilusuositukseen, joka niin vahvasti juuri esitettiin. Hulavanteen pyöritystä ei tarvita kuin kymmenisen minuuttia neljänä, viitenä päivänä viikossa, ja liikuntaa on tosiaan harrastettu. Tämä  ei tietysti ole kuin osa viikon liikuntasuoritusta, mutta rikkana rokassa.

Jumppapalloa siirtelin monta kertaa vain siivotessa, mutta nyt olen havainnut sen hyväksi tasapainon harjoittamiseen. Jos jumppapallo on sohvan alla tai varastossa litistettynä, nyt se kannattaisi pumpata ilmaa täyteen ja vaikka katsoa televisiota pallon päällä istuen. Keskivartalo joutuu siinä töihin kuin huomaamatta, varsinkin, jos malttaa nostaa jalkoja ilmaan.

Kotijumppaa tulee harrastaneeksi parhaiten, jos voi pitää jumppamaton helposti käsillä tai jopa lattialle levitettynä. Silloin aloittamisen kynnys on hieman matalampi kuin maton noutaminen komerosta tai muusta säilytyksestä. Matolla on mukava katsella vaikka tv:n iltauutisia ja tehdä samalla yksinkertaisia venytysliikkeitä. Oma iltavenyttelyni saa aina haukottelemaan, vaikka uutiset olisivat kuinka kiinnostavia.

Tärkeimmäksi jumppavälineeksini on osoittautunut pilatesrulla, joka on niin pitkä, että siinä voi maata selällään ja vaikka vain rentoutua. Helposti siinä kuitenkin tulee samalla tehneeksi erilaisia käsi- ja jalkaliikkeitä. Liikkeissä ovat vain mielikuvitus ja oma halu rajana. Ohjeita on sitä paitsi helposti saatavilla lehdissä ja netissä, jos niitä haluaa.