Kadonneiden lihasten metsästys

Optimized-IMG_1745Vuodenvaihde on aikaa, jolloin moni miettii muutosta elämäntapoihinsa. Ehkä muutokseen on silloin helpompi tarttua kuin muulloin. Itsekin vuosi sitten muutin liikuntatapojani sen verran, että rupesin käymään kuntosalilla kahdesti viikossa.

Kaikki oli kuitenkin alkanut jo helmikuussa 2014, jolloin huomasin painavani niin paljon etten koskaan aikaisemmin. En halunnut jättää asiaa siihen, vaan ryhdyin laihduttamaan. Laihdutus onnistui paremmin kuin luulinkaan, ja yli 10 kiloa katosi noin vuodessa, enemmän kuin olin suunnitellut. Samalla kuitenkin katosi myös lihasvoimaa, eikä se tietenkään tuntunut hyvältä.

Sain ensimmäisen saliohjelman, joka oli tehty minulle sopivaksi. Olin kyllä käynyt jo syksystä asti salilla, mutta vuosi sitten aloitin tavoitteellisemmin. Tiesin, ettei se ole helppoa, mutta eihän laihduttaminenkaan aina niin herkkua ollut. Paino on myös pysynyt kohdillaan. Samalla myös hurahdin kuntosaliharrastukseen, ja olen käynyt lähes koko vuoden salilla kahdesti viikossa paitsi kahden matkan aikana. Tunnustan myös noin kuukauden poissaolon heinä-elokuussa, jolloin vihdoin tulivat hienot golfsäät. Sen sijaan esimerkiksi kevät ja alkukesä sujuivat hyvin normaaliin tahtiin, sen verran kurjat kesäkelit olivat.

Olen salitreenin jälkeen yleensä mennyt vesijumppaan tai -juoksemaan puoleksi tunniksi. Se sopii mielestäni hyvin rentouttamaan lihaksia. Ainoana miinuksena siinä on aikataulu, sillä salilla ei juuri yli 45 minuuttia silloin voi olla, koska tällainen yhteisjuttu pitää ehtiä tehdä kahdessa tunnissa. Hyvin olen kuitenkin pysynyt itse laatimassani aikataulussa.

Olen tietysti tehnyt ohjelmaani muutoksia, mutta pohja on pysynyt samana. Nyt kuitenkin saan uuden ohjelman, joka keskittyy heikkouksiini. Ikä tuo tietysti omat haasteensa, mutta tässäkin iässä pystyy vielä parantamaan lihaskuntoaan. Itsekin huomaan muutoksia. Esimerkiksi sumokyykkyä kahvakuulan kanssa tehdessäni havaitsin peilissä käsivarsissani lihakset, joita ei ole ennen ollut näkyvissä.

Kannustan aloittamaan saliharjoittelun. Sen lisäksi tarvitaan tietysti myös muuta liikuntaa, ja kun nyt elämme lupausten aikaa, voi tehdä myös liikuntalupauksen. Aina liikuntaan lähtö ei tunnu mukavalta, mutta tuskin kukaan harmittelee, että tuli lähteneeksi liikkumaan.