Hyvä uni monen toivelistalla

Hyvästä unesta ja varsinkin sen puutteesta puhutaan nykyään paljon. Unen laatua osataan ehkä nykyään tutkia paremmin kuin ennen. Mieleen tulee kuitenkin myös sellainen ajatus, että nykyajan elämässä on liikaa tekijöitä, jotka haittaavat laadukkaan levon ja unen saantia. Toisaalta ikäihmisten määrä on kasvanut, ja aika monelle nimenomaan ikääntyminen on tuonut erilaisia uniongelmia.

Asiantuntijat opastavat, että unettomuuden tai unihäiriöiden syyt pitäisi selvittää, ennen kuin potilas saa lääkäriltä unilääkereseptin. Toki unilääke on hyvä ratkaisu tilapäiseen unettomuuteen, kun jokin elämässä esiin tullut kriisi on saanut myös unen kaikkoamaan. Yhden yön valvominen ei tee haittaa kenellekään, mutta jo kolmen, neljän valvotun yön jälkeen on haettava apua. Jatkuvassa käytössä uniläkkeet taas saattavat kätkeä esimerkiksi uniapnean ja vain pahentaa ihmisen olotilaa. Siksi unihäiriöiden syy olisi tärkeätä tutkia.

Erikoislääkäri Ritva Lähteenmäki kertoi luentotilaisuudessa unen olevan aktiivinen tila, jossa aivoissa alkaa virrata oma puhdistusaine. Tämä tapahtuu syvän unen aikana, ja tutkimukset ovat osoittaneet, että syvää unta on eniten alkuyön tunteina. Silloin aivot lajittelevat muistoja ja samalla poistavat turhat muistot. Lähteenmäki on tehnyt myös unitutkimusta.

– Jos ihminen valvoo 11-12 vuorokautta, terveys ei enää kestä. Päiväaikainen suorituskyky heikkenee jo neljän valvotun yön jälkeen. Niinpä riittävä yölepo edistää terveyttä. Unen laatu on tärkeämpää kuin nukuttu aika, keskimäärin riittää 7-8,5 tuntia, hän sanoi.

Unta ei voi pakottaa, sen on huomannut jokainen joskus unettomuudesta kärsinyt. Monenlaisia neuvoja annetaan unihäiriöisille, ja se on tietysti hyvä asia. Jokainen voi itse tykönään kokeilla, mikä auttaa. Nopeaa tulosta ei kuitenkaan kannata odottaa. Tilanne on useimmiten sama kuin painonpudotuksessa, palkinto tulee hitain askelin sitkeästi toteutetun muutoksen jälkeen.

Ritva Lähteenmäki pitää tärkeänä liikuntaa 2-3 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Valkuaispitoinen kevyt ateria on suositeltava. Tärkeätä on myös säännöllinen unirytmi, ei piristäviä nesteitä kello 17:n jälkeen sekä rentoutus tietoisesti. Päiväunetkin voi ottaa, mutta ei tuntien pituisia, jolloin taas yöunet kärsivät.

Jos uni ei illalla tule 15-20 minuutissa, unitutkijan ohje on nousta ylös, kuunnella musiikkia, tehdä käsitöitä tai muuten rentoutua. Unta ei yritetä, se vain tulee.

Artikkelikuva (Annie Spratt): Lepo ja hyvä uni antavat elinvoimaa.