Huimausta tai ei, varo kaatumista

Tasapaino on tavoittelemisen arvoinen asia. On sitten kysymys henkisestä eli mielen tasapainosta tai konkreettisemmasta tasapainon säilyttämisestä. Olen aikaisemminkin jo kirjoittanut tasapainon tärkeydestä, mutta palaan asiaan kahdestakin syystä.

Ensiksikin liukkaat kelit ovat jo tuttuja monin paikoin, ja varmasti ne tulevat joka puolella taas pian tutuiksi. Varsinkin juuri ensimmäiset liukkaat ovat vaikeita, ja siitä minulla on parin vuoden takaa omakohtaistakin kokemusta. Kaaduin silloin lokakuun lopussa kaupan pihalla ja sain vielä työnnettyä käteni eteen. Rannemurtuma on onneksi parantunut hyvin, mutta nyt erityisesti varon ensimmäisiä liukkaita kelejä, mustaa jäätä.

Toiseksi kuuntelin tällä viikolla neurologin luentoa huimauksesta, ja siinäkin tuli esiin kaatumisen riski ja myös kaatumisen vaarallisuus. Joka vuosi kuolee ihmisiä kaatumisen seurauksena. Paitsi varovaisella käyttäytymisellä ja liukuesteillä jokainen voi ehkäistä kaatumista harjoittamalla tasapainoaan. Veronmaksajille myös kaatumiset tulevat kalliiksi, sillä yhden lonkkaleikkauksen hintalappu on 14 000 euroa.

Tasapainon komentokeskukseksi voi nimittää pikkuaivoja, jotka ovat pääkopan takaosassa. Sieltä lähtee käskyjä aivoihin, ja niinpä koko ajan tiedostamme, missä asennossa olemme. Tasapainon säätelyyn taas vaikuttavat niin silmät, niska kuin alaraajat. Paikallaan seisovakaan ihminen ei ole kokonaan paikallaan, vaan hän heiluu koko ajan vaikka vähäisestikin. Jos tuohon heilumiseen rupeaa kiinnittämään huomiota, voi siitä aiheutua ongelmia. Tasapainoon vaikuttaa siis mielikin.

Liikunta, liikunta ja liikunta ovat yksi resepti hyvän tasapainon ylläpitoon, tuli ohjeeksi myös tässä luennossa. Lisäksi yksinkertaisia tasapainoharjoituksia voi tehdä kotona, eikä siihen välttämättä menee pitkää aikaa.

Huimaus on oire, joka ajaa aika monta ihmistä lääkärin pakeille. Useinkaan ei ole kyse neurologisesta sairaudesta, vaan huimausta voi olla monestakin muusta syystä. Hyvänlaatuiseen asentohuimaukseen on avuksi menetelmä, joka auttaa kiusalliseen vaivaan, jos lääkärillä on tämä tieto. Huimaus voi olla myös sydänperäistä, mutta jos mukana on puheongelmia tai halvausoireita, tarvitaan pikaista reissua sairaalaan.

Jos nousen liian nopeasti, tunnen helposti huimausta. Tämä asia on monelle tuttu alhaisen verenpaineen takia. Myös pyörtyminen voi uhata, jos ei muista huolehtia nestetasapainosta esimerkiksi saunomisen yhteydessä. Pyörtyä voi myös kivusta, ja sen olen elämässäni kokenut kaksi kertaa.