Entinen ja tuleva ruokavalio

Mitä onkaan tulevaisuudessa lautasellamme! Saammeko tarpeellisen proteiiniannoksen paahdetuista sirkoista tai muista hyönteisistä? Nyhtökaura, quorn ja muut vastaavat tuotteet ovat jo tulleet tutuiksi ainakin kasvisruoka- tai vegaaniruokavaliota noudattaville.

Tulevaisuuden ruoka -niminen televisio-ohjelma esitteli Britanniassa kehitetyn quorn-tuotteen, jota Suomessakin on saatavilla. Tätä sieniproteiinivalmistetta myydään nykyään monessa maassa. Ruotsissa quorn-tuotteita on ollut saatavilla jo vuodesta 1999, meillä vuodesta 2012 lähtien.

Quorn-tuotteita kuvataan maultaan miedoiksi ja rakenteeltaan broileria muistuttavaksi. Näiden tuotteiden valmistuksessa tarvitaan kymmenkertaisesti vähemmän vettä ja maata kuin tavallisten ruoka-aineiden valmistuksessa, ohjelmassa sanottiin. Geenimuuntelun avulla taas on saatu vuohia tuottamaan äidinmaitoa.

Nämä esimerkit rupesivat jo melkein huimaamaan, mutta jotakin lohtua antoi ohjelmassa esitelty kokeilu kiinteän ruoan korvaamisesta pirtelöillä. Alle kymmenen hengen koeryhmä nautti viikon ajan vain pirtelöitä. Jo parin päivän jälkeen koehenkilöt rupesivat kaipaamaan kiinteää ruokaa, ja joku sai päänsärkyä. Aikaa säästyi viikossa kuusi tuntia, mutta yhtä mieltä kaikki koehenkilöt olivat siitä, ettei ajansäästö korvannut kärsimyksiä.

Viisaasti sanotaan jotenkin siihen tyyliin, että historia täytyy tuntea, jotta ymmärtäisi tulevaa. Niinpä turvauduin vanhaan keittokirjaan, josta jo aiemmin olen kertonut. Nimiölehti on valitettavasti kadonnut, joten tarkkaa ikää kirjaselle en pysty sanomaan. Aika lähellä sataa vuotta varmaan ollaan.

Ruokaohjeet on kaikki tehty 10 hengelle, ja alkuun lähdetään perunasta. Niinpä siinä tarkasti opastetaan, miten perunat keitetään. Suositusruokalistalla on niin luukeittoa, lampaan- ja vasikanlihaa, voipuuroa, palttulaatikkoa kuin riisiryynivelliä. Lisäruokina esitellään esimerkiksi väskynäkiisseli, sokerikakku, munamuhennos, muhennetut sokeriherneet ja keitetyt sipulit.

Onhan ruokalistalla myös kalakeittoa, hernekeittoa, pannukakkua, paistettuja silakoita ja lihapyöryköitä.

Päivittäistä ruokalistaa miettiessä ainakin toistaiseksi vaaka useimmiten kallistuu vanhojen tuttujen ruoka-aineiden puoleen, mutta uuttakin on mukava kokeilla. Ruokavalion monipuolisuus ja kohtuullisuus on varmasti tärkeätä, monista muista asioista ollaan eri mieltä. Kun vielä lisätään ekologisuus, tekee melkein mieli unohtaa jo koko juttu.