Entä jos liikunta ei nyt nappaa?

Joskus tulee hetkiä, jolloin liikunta ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta. Se ei ole tietysti mitenkään vaarallista, mutta liian usein ei saa antaa tällaisen ajatuksen tulla mieleensä. Muistan vuosien mittaan pari kertaa käyneen niin, että uimakassi on ollut pakattuna ja olen laittamassa ulkovaatteita päälle, kun huomaan, etten jaksakaan lähteä.

Kyse on silloin yleensä väsymyksestä, ehkä myös huonosti nukutusta yöstä, jonka vaikutus iskeekin vasta päivän hyörinän jälkeen. Silloin on vain yksinkertaisesti parasta kuunnella itseään, purkaa uimakassi ja levätä. Huonoa omaatuntoa ei siitä kannata kantaa, sillä halu liikuntaan tulee aivan varmasti uudelleen. Liian väsyneenä itsensä liikuntaan pakottaminen ei ole hyväksi. Stressi voi tulla liiasta kuntoilustakin. Urheilijankin täytyy osata levätä välillä.

Aivan toinen juttu sen sijaan on, jos ei vaan yleensä haluta eikä viitsi. Tämän kynnyksen ylittäminen onkin se olennainen juttu. Silloin on vain mahdollista palauttaa mieleen hyvä olo, joka liikunnasta väistämättä tulee. Ellei hyvää oloa olekaan saanut, silloin täytyy vaihtaa liikuntamuotoa. Elleivät ryhmäliikuntatunnit kiinnosta, voi harrastaa muuta liikuntaa kaverin kanssa. Tällaisessa harrastamisessa on hyvänä puolena, että liikuntakaveri saattaa vetää haluttomamman kaverin mukaansa, kun toinen ei viitsi esittää tekosyitä.

Mikään ei kuitenkaan estä harrastamasta myös yksinään. Uinti, vesijuoksu, sauvakävely, kuntosali, juokseminen tai pyöräily ovat esimerkiksi erittäin sopivia myös yksin harrastamiseen. Yksin ei silloinkaan tarvitse olla, sillä harrastuspaikoissa on tietysti muita kuntoilijoita. Sieltä voi myös saada samanhenkistä juttuseuraakin, jos haluaa.

Ellei mikään liikunta kiinnosta jonakin päivänä, puolen tunnin kävelylenkkikin piristää. Jos kovasti haluaa seuraa, voi aina laittaa musiikin tai kielitallenteen korviin soimaan. Esimerkiksi kielen oppiminen kävellessä on tehokkaampaa kuin pöydän ääressä istuen. Joka tapauksessa monet asiat selkiintyvät lenkillä, vaikka niitä ei aktiivisesti ajattelekaan. Aivot pitävät liikunnasta.

Laihduttaja voi myös ajatella, ettei liikuntaa harrastaessaan ainakaan ole jääkaapin vieressä.