Avainsana: tasapaino

Vedetään napa selkärankaan

Olen onnekseni saanut tutustua pilatekseen jo vuosia sitten ja myös harrastanut sitä säännöllisesti. Siinä paneudutaan keskivartalon lihasten voimistamiseen, ja olennaista on pitää vatsalihakset tiukkoina liikkeiden aikana. Näin tehostetaan tehtyjen liikkeiden tehoa.

Keskivartalon muokkauksesta on tullut jonkinlainen trendi kuten olen jo ennen maininnut. Joku hakee trimmiä takapuolta, toinen taas haluaa sixpackin itselleen. Tietysti kumpaankin asiaan tarvitaan paitsi oikeanlaista treenausta, myös pitkäjänteistä … Lue lisää »

Näin kehität tasapainoasi

Ihminen tarvitsee tasapainoa joka päivä iästä riippumatta. Heikentymistä alkaa tulla heti 30 ikävuoden jälkeen, siksi jokaisen olisi syytä vaalia ja harjoitella hyvän tasapainon ylläpitoa. Monella jumppa-, pilates- tai joogatunnilla on myös tasapainoharjoitteita, ja niitä voi tehdä kotonakin, kunhan vain muistaa asian.

Kirjoitin tasapainon ylläpidosta jo aiemmin, mutta ei liene pahaksi muistuttaa siitä uudelleen. Kun on liukkaita kelejä, vaanivat kaatumistapaturmat kaikenikäisiä, … Lue lisää »

Huimausta tai ei, varo kaatumista

Tasapaino on tavoittelemisen arvoinen asia. On sitten kysymys henkisestä eli mielen tasapainosta tai konkreettisemmasta tasapainon säilyttämisestä. Olen aikaisemminkin jo kirjoittanut tasapainon tärkeydestä, mutta palaan asiaan kahdestakin syystä.

Ensiksikin liukkaat kelit ovat jo tuttuja monin paikoin, ja varmasti ne tulevat joka puolella taas pian tutuiksi. Varsinkin juuri ensimmäiset liukkaat ovat vaikeita, ja siitä minulla on parin vuoden takaa omakohtaistakin kokemusta. Kaaduin … Lue lisää »

Lotat ja kahvakuula, mallia muillekin

Liikkumisen tärkeydestä puhutaan ja kirjoitetaan paljon, eikä syyttä. Voisi sanoa, että jokaisen on syytä liikkua henkensä edestä. Edelleen on kuitenkin niin, että osa ihmisistä liikkuu todella paljon, osa satunnaisesti tai ei ollenkaan. Kuitenkin kaikkien siihen kykenevien pitäisi ainakin kerran päivässä käyttää jalkojaan jonkinlaiseen liikkumiseen. Reipas puolen tunnin kävelylenkkikin on jo jotakin.

Ikä on hyvä tekosyy vähentää tai jopa jättää kokonaan … Lue lisää »

Tasapainoa kannattaa vaalia

Tasapainoaisti alkaa heiketä jo kaksikymppiseltä. Onko siis ihme, että ikäihmisiä saattaa huimata ja seuraa kaatumisia? Parhain keino säilyttää tasapainoaistinsa ainakin kohtuullisena on yksinkertaisesti liikunta, liikuntamuodolla ei niinkään ole merkitystä.

Mitä enemmän ihminen on paikallaan, sitä kehnommin hänen tasapainonsa voi.
Asian päivitteleminen ei eteenpäin auta, ja kannattaa ryhtyä miettimään yksinkertaisia tapoja kehittää tasapainoaan.

Jokaisen käytettävissä oleva helppo konsti on arkiaskareitten lomassa … Lue lisää »