Avainsana: pilates

Yli 65-vuotiaat ja etutaivutukset

Suomen Joogaopiston Facebook-sivulta luin yhden joogaajan kysymyksen, pitääkö yli 65-vuotiaiden välttää etutaivutuksia. Kysyjä oli kuullut ulkomaisen jooganopettajan näin suositelleen. Tosin tämä oli kuultu toisen käden tietona joogatunnilla. Facebook-sivulla kysymys joka tapauksessa herätti vilkkaan keskustelun.

Mainitun ikärajan jo lähes kymmenen vuotta sitten ylittäneenä kiinnostuin ja myös yllätyin tällaisesta suosituksesta tai ohjeesta. Itselleni tällainen ikärajoite ei ole edes tullut mieleen, mutta niin … Lue lisää »

Vedetään napa selkärankaan

Olen onnekseni saanut tutustua pilatekseen jo vuosia sitten ja myös harrastanut sitä säännöllisesti. Siinä paneudutaan keskivartalon lihasten voimistamiseen, ja olennaista on pitää vatsalihakset tiukkoina liikkeiden aikana. Näin tehostetaan tehtyjen liikkeiden tehoa.

Keskivartalon muokkauksesta on tullut jonkinlainen trendi kuten olen jo ennen maininnut. Joku hakee trimmiä takapuolta, toinen taas haluaa sixpackin itselleen. Tietysti kumpaankin asiaan tarvitaan paitsi oikeanlaista treenausta, myös pitkäjänteistä … Lue lisää »

Nyt muokataan keskivartaloa

Kuntoliikunta elää ajan hengessä vahvasti, ja siksi se tarjoaa aina jotakin uutta. Onpa liikkumistapa minkä nimistä hyvänsä, lopputulos tulee aina liikkujan hyväksi. Viime vuosina ovat tulleet vaikkapa zumba ja lavis, jotka sopivat ryhmäliikuntaan. Tämän hetken trendi taitaa olla keskivartalon muokkaus, ja siinä riittää työmaata monelle.

Lankutus on erittäin hyvää keskivartalon muokkaukseen. Se ei edellytä mitään välineitä, on helppoa tehdä kotonakin … Lue lisää »

Pilatesta rullan kanssa

Lankku pilatesrullan kanssa.
Lankku pilatesrullan kanssa.

Pilatesta voi harjoittaa myös erilaisten laitteiden tai välineiden avulla, joskin pilates sinänsä on erinomainen laji vahvistaa keskivartaloaan ja liikkuvuuttaan. Laitepilatekseen on mahdollisuus vain harvoilla verrattuna siihen, kuinka moni voi osallistua tavallisille pilatestunneille. Pilates rullan kanssa tuntuu nykyään olevan suosittua. Johtuisiko se siitä yksinkertaisesta tosiasiasta, että pilatesta jo useita vuosia harrastaneet haluavat kokeilla myös jotakin uutta?

Joka tapauksessa … Lue lisää »

Pilatesta oman tason mukaan

Pilates-liikkeet aloitetaan aina niin raajojen kuin selän lämmittelyliikkeillä. Kaikki liikkeet tehdään rauhalliseen tahtiin, vatsa tiukkana ja hengityksen tahdissa. Väkisin ei pidä tehdä mitään liikkeitä, ja parasta onkin tyytyä vain omaan tasoonsa.

Naapurin tekemisten vilkuileminen on pelkästään haitallista. Pilates-liikkeitä tehdään itselle, ei toisille eikä ohjaajille. Usein myös ohjaaja näyttää liikkeen eri vaikeusasteet, joista on hyvä valita juuri itselle sopiva taso. Oheisissa … Lue lisää »

Pilates koukuttaa harrastajansa

Kuntoilija voi olla ihmeissään yrittäessään valita itselleen sopivaa lajia. Tarjonta on monipuolista, mutta olisi tärkeää löytää juuri mieleinen laji, sillä vasta sitoutuminen ja jatkuva valitun lajin harrastaminen antavat luvan odottaa myönteisiä vaikutuksia.

Sisäliikuntalajeista pilates tuntuu minusta todella hyvältä. Olen tutustunut lajiin ensimmäisen kerran noin kymmenen vuotta sitten ja jatkanut myöhemmin eri ohjaajien pitämillä tunneilla. Nykyään käyn kerran viikossa pilates-tunnilla. Koskaan … Lue lisää »