Avainsana: lihaskunto

Salitreeniin tulee välillä taukoa

Joskus vain käy niin, että salitreeniin tulee taukoa, eikä aina ole kyse edes tekosyistä. Kesällä golf ja muut ulkoharrastukset veivät minulta sen verran aikaa, että kuntosalikäynnit olivat satunnaisia. Eri syistä salikäynnit eivät palautuneetkaan syksyllä tuttuun kahteen viikkokertaan. Liikuntaa sentään tuli haravoinnissa ja muissa pihatöissä sekä jumpan ja pilateksen viikkotunneilla. Toistaiseksi salikäyntejä on ollut vain yksi viikossa.

Kerta viikossa riittänee lihaskunnon … Lue lisää »

Kipin kapin kuntosalille

Jalkaprässissä hikoillessani mieleeni tuli, että nyt on mitä parhain aika aloittaa kuntosaliharjoittelu. Moni näet mietiskelee, että kuntosalilla käyminen olisi tarpeellinen harrastus. Hyvän lihaskunnon merkityksen kun jokainen ymmärtää. Nyt olisi monellakin tapaa ihanteellinen aika uudelle kuntoilijalle avata kuntosalin ovi. Kannattaa kuitenkin heti alkuun ymmärtää, että liian harvaan kuntosalilla käyminen on lähes yhtä huonoa kuin liian usein käyminen. Liian harvalla tarkoitetaan esimerkiksi … Lue lisää »

Vesi antaa jumppaajalle vastusta

Vesijumppa on mukava ja tehokas liikuntamuoto. Parasta on, että laji sopii niin iäkkäille, ylipainoisille kuin nivelvaivoista kärsiville. Vedessä tehtävät liikkeet vahvistavat monipuolisesti lihaskuntoa. Vesi tukee ja nostaa jumppaajaa, mutta samalla myös antaa sopivasti vastusta. Liikkeitä voidaan tehostaa ja nopeuttaa haluttaessa. Tärkeätä on, että syke nousee harjoituksen aikana.

Harrastan vesijumppaa ohjatusti kerran viikossa 40-45 minuutin kuntosaliohjelman jälkeen. Vesiliikkeet täydentävät mukavasti liikuntatarvetta … Lue lisää »

Hyvä lihaskunto auttaa arjessa

Optimized-IMG_1773Hierojani sanoi joskus, että hänellä on potentiaalisia asiakkaita vaikka millä mitalla. Ne ovat niitä, jotka tämän tästä lausahtavat, että pitäisi tilata aika hierojalle, mutta eivät kuitenkaan tilaa. Tätä tokaisua hieman muuttaen voisi sanoa, että tulevia kuntosalikävijöitä riittää kaduille ja kujille tuhansia. He taas yleensä sanovat tai ainakin ajattelevat, että viimeistään ensi viikolla alkaa kuntosaliharjoittelu. Koskaan ei lihaskuntoharjoittelun aloittaminen kuitenkaan ole … Lue lisää »

Liikuntaa ilman reseptiä

Joskus 2000-luvun alussa haluttiin ottaa käyttöön systeemi, jolloin lääkäri saattoi kirjoittaa lääkereseptin lisäksi myös liikuntareseptin. Pitää kuitenkin heti tähdentää, että haluttiin ottaa käyttöön, sillä idean toteuttaminen ei sitten sujunutkaan aivan kuten oli suunniteltu. Varmaan lääkäritkään eivät olleet kovin ihastuneita uuteen käytäntöön asiakkaista puhumattakaan. Miten yksi paperilappu – niin asiantuntijan kirjoittama kuin onkin – saisi ihmisen harrastamaan liikuntaa, ellei se kerta … Lue lisää »

Salikohtaamisia

Aloitin säännöllisen kuntosaliharjoittelun pitkän tauon jälkeen viime syksynä. Useimmiten se oli kuitenkin ohjattua kiertoharjoittelua. Se on varmasti hyvää, mutta ei välttämättä minun juttuni. Joulun jälkeen olen käynyt kuntosalilla kahdesti viikossa, ja huomaan pitäväni siitä.

Varmaan kaksi ohjelmoitua harjoittelua viikossa on minulle sopivaa, koska se jo vaikuttaa lihaskuntoon, eikä salilla käyminen ole – ainakaan toistaiseksi – vastenmielistä. Lisäksi liitän joka käyntiin … Lue lisää »

Paluu kuntosalille

Vuosia sitten kävin kuntosalilla muutaman jakson. Eri syistä se kuitenkin jäi, ja vikaa oli varmaan niin sysissä kuin sepissä. Muuta liikuntaa kuitenkin olen harrastanut säännöllisesti.

Viime golfkaudella huomasin, että lihaskuntoni oli heikentynyt kadotettujen kilojen myötä, vaikka kiloja ei olekaan poistunut kuin 6-7.

Niinpä syksyllä aloin käydä kerran viikossa joko omaehtoisella käynnillä tai kiertoharjoittelussa salilla. Lihaskunnon kohentamiseen sellainen ei kuitenkaan riitä, … Lue lisää »