Aloittamisen vaikeuden voi voittaa

Olen oppinut yhden yksinkertaisen jutun. Jos jonkin asian tekeminen vie vain viisi minuuttia, teen se heti. Muuten se jää jonnekin mielenpohjalle rasittamaan ihan huomaamattakin. Kun luin Satu Pihlajan kirjan Aikaansaamisen taika oli siinä tietysti uutta opittavaa, mutta yhden vinkin otin heti käyttööni, ainakin kokeeksi.

Jokaisen päivän jälkeen kannattaa kirjata kolme asiaa, jotka on saanut päivän aikana tehdyksi. Kirjauksen voi tehdä vain mielessäänkin ja ihan itse voi punnita, mitkä ovat kirjaamisen arvoisia tekoja. Rehellisyyden nimessä täytyy kuitenkin tunnustaa, että olen myös antanut itselleni luvan olla armollinen tässäkin asiassa. Tässä iässä ei enää tarvitse niin paljon suorittaakaan, kun työvuosista on jo kulunut lähes kymmenen vuotta. Käyttökelpoiselta idealta tämä kuitenkin tuntuu.

Pihlajan teos herätti mielenkiintoa myös siksi, että usein aikaansaamisen esteenä on yksinkertaisesti aloittamisen vaikeus. Tähän kirjassa esitetään lääkkeeksi muiden muassa tavoitteiden asettamista. Ajatukset pitäisi suunnata oikein, ja apuna voi käyttää mielikuvien voimaa. Voi miettiä, mitä hyvää on seurannut esimerkiksi liikunnasta tai muusta tekemisestä. Pihlajan mukaan tavoitteita asettavat ovat yleensä onnellisempia kuin muut. Tärkeää kuitenkin on tunnistaa ikiomat tavoitteet eikä antaa ulkopuolisten voimien vaikuttaa liiaksi. Nimenomaan omien tavoitteiden edistäminen tuottaa mielihyvää.

– Tavoitteet pitää muistaa laatia sellaisiksi, että ne voi omalla toiminnallaan saavuttaa. Lisäksi tarkkuus ja konkreettisuus auttavat, samoin aikataulutus ja mahdollinen deadline. Aikataulun riittävä väljyys saadaan aikaan hyvällä valmistelulla ja välitavoitteiden asettamisella. Pieni askel kerrallaan on edistystä, Pihlaja kannustaa.

Aloittamisen vaikeutta kirjoittaja kutsuu kitkaksi. Tuttuja ovat erilaiset sijaistoiminnot (pyykinpesu, imurointi, puhelut) joihin turvaudutaan, että saataisiin aloittamista lykätyksi. Näistäkään ei kannata moittia itseään, mutta tavoitteellisuudesta on apua aloittamisen vaikeuteen. On myös hyvä palkita itsensä, kun tärkeä tehtävä tai työ on saatu hyvään vauhtiin. Palkinnoksi suositellaan muuta kuin syömistä tai juomista.

Satu Pihlaja kirjoittaa, että täydellistä hetkeä aloittamiseen on turha odottaa. Tärkeintä hänen mielestään on kuunnella itseään ja keskittyä, sillä näin itsesäätely kehittyy. Negatiiviset ajatukset urautuvat helposti aivoihin, ja hänen mukaansa yhden negatiivisen ajatuksen poissulkemiseen tarvitaan kolme positiivista ajatusta. Jumiutumiseen voi saada apua samantyyppisistä asiosta kiinnostuneilta ihmisiltä tai läheisiltä. Inspiroivat ihmissuhteet yleensäkin ovat energisoivia.

Viisaasti teoksessa myös muistutetaan, että ajankäyttömme on omissa käsissämme. Voi myös silloin tällöin miettiä, onko jollakin asialla merkitystä vuoden, kuukauden tai viikon kuluttua.

Artikkelikuva: Hiihtolenkille lähtemistä voi helpottaa mielikuva hyvästä tunteesta lenkin jälkeen. Kukaan tuskin jälkeenpäin harmittelee, että tuli lähdetyksi liikkumaan.