Aivojakin pitää jumpata

Aivotutkimus on edennyt kymmenen viime vuoden aikana huimaa vauhtia, eikä voi tietää, mitä kaikkea vielä saadaan selville. Muun muassa tieto aivojen muovautuvuudesta on ollut uusi ja kiinnostava asia. Vieläkin joudutaan tunnustamaan, että aivojen toiminnasta tunnetaan vain vähän.

Monia asioita silti tunnetaan, ja yksilölle on tietysti tärkeintä tietää, miten pitää toimia, ettei ainakaan tietoisesti tee hallaa aivoilleen. Peruspilareita aivojen hyvässä hoidossa on tuttu kolmiyhteys: terveellinen ruoka, kestävyysliikunta ja riittävä uni.

Vaikka nämä perusasiat olisivatkin kunnossa, on vielä muutakin tehtävää. Aivoja on ihan yhtä hyvä jumpata kuin vaikkapa hauistaan. Harjoittamalla voi vahvistaa vanhoja ja saada aikaan uusia yhteyksiä aivosolujen välille. Klassinen esimerkki on Lontoon taksinkuljettajia tutkimalla saatu tulos, joka osoitti heidän aivojensa hermoverkostojen olevan vahvempia kuin verrokkiryhmän. Aivot olivat treenaantuneet osoitteiden opiskelussa. Varmaan enää ei saataisi samaa tulosta, jos Lontoon takseissakin ovat navigaattorit käytössä.

Aivojen treenaamista voi jokainen harjoittaa haluamallaan tavalla, ja oikeastaan rajana on vain mielikuvitus. Ellei huvita ratkoa ristisanoja tai sudokuja, voi esimerkiksi tehdä käsitöitä. Vieraan kielen opiskelu on mitä parhainta aivovoimistelua, ja sitä voi harrastaa niin kotona kuin ryhmissä. Esimerkiksi muistelupiiriin osallistuminen on yksi tapa virkistää aivoja.

Television katselu on passivoivaa, eikä se anna aivoille tarpeeksi virikkeitä. Sen sijaan jo tietokonepelin pelaaminen on toista, se sitä paitsi tekee motoriikallekin hyvää. Muistipelien pelaaminen tai palapelin kokoaminen voivat sopia monille harrastuksiksi. Tärkeätä vain on löytää tapa, joka on itselle mieluinen.

Tutkimuksissa on todettu kaakaon ja appelsiinien olevan hyväksi aivoille. Tumma suklaa (vähintään 70-prosenttinen) on hyvä välipala, sillä sitä tuskin kukaan pystyy ahmimaan liikaa. Sen sijaan siinä olevat flavonoidit ovat hyväksi niin aivoille kuin muutenkin. Jos ruokavalio on rajoittunut, B12-vitamiinin saannista pitää huolehtia.